אני לא חושב שצריך להציל את ג'נרל מוטורס. חברת הענק הזאת היא תאגיד של חברות רכב כושלות כמו סאאב, סאטורן, אופל, קאדילק, האמר ושברולט שלא הסתכלו ימינה ושמאלה וחשבו שהן חסינות מפני כישלונות בזמן שהיפניות והאירופאיות עקפו אותם באמריקה ובאירופה בלי קושי מיוחד. חברות שכל דבר טוב שהצליחו לייצר קרה עשר שנים אחרי שהמתחרות שלהן עשו אותו וכל מה שהן חידשו הבירוקרטיה והאינטרסים הפנימיים ביטלו (כמו המכונית החשמלית). אותו דבר לגביי קרייזלר ופורד. המשבר הזה לא קרה פתאום, הוא פשוט תוצאה של הרבה תהליכים רבי שנים שהתנקזו לתקופה מסויימת וחשפו שחיתויות, עיוורון ותאוות בצע של התאגידים האמריקאים.
זה ברור שהוא לא קרה פתאום, וזה ברור שמדובר כאן בכדור שלג וזה ברור שג'נרל מוטורס חייבת להתפרק. אבל לא בווד אחת, כי ככה השוק עלול לקרוס. זה נשמע נכון מה שאתה אומר, אבל אסור כרגע לתת לג'נרל מוטורס לקרוס אלא בשלבים. צריך להתחיל עם הפרטה, בדיוק כמו שסאאב עכשיו רוצה וכמו שאופל מתכננת. במידה ומוטורס יקרסו אז אנחנו עלולים להרגיש בקרוב איך חיים עם אינפלציה ואני לא מדבר רק על שוק העבודה. זה לא משחק כאן שרוצים יוצאים ובסטה. זה לא הדרך כמו כל דבר בחיים צריך לדעת גם להיפרד בשכל. תאגיד ענקי כזה לא יכול ליפול פתאום ואז הכל יהיה בסדר. קיצר, אם לא יצילו את GM הכלכלה העולמית הולכת לקבל מכת אנוש, ואז צריך מכות חשמל והחייאות. נשמע הזוי? אז זהו שלא. מי שעוד לא הבין או שממאן להאמין, הגיע הזמן שתבינו המצב קשה, גם אם כרגע לא רואים את זה יותר מדי, גם אם כרגע אנחנו "רק" במיתון" אנחנו בשלב קריטי של התאוששות או אינפלציה וקריסה כלכלית. וכמו תמיד זה מתחיל באמריקה, הקריסה של הלמאן ברודס תהיה כלום לעומת הקריסה של GM.
מקריאה של אתרי רכב וכלכלה אפשר ללמוד הרבה. זה לא איזה מידע שרק מומחים מכירים. על משבר אפשר להסתכל גם בשביל הזדמנויות להשקעה. נפילה של ג'נרל מוטורס תכאב אבל מצד שני אל תשכח שבניגוד לדברים אחרים שוק הרכב מתבסס על קהל לקוחות קבוע. מי שרוצה רכב יקנה רכב, השאלה איזה רכב הוא יקנה וממי. לחור שג'נרל תשאיר יכנסו חברות כמו טויוטה, הונדה ופולקסוואגן שיפתחו מפעלים בדטרויט ויעסיקו עובדים מיומנים שיהיו בשפע, גם בייצור וגם במכירה. אי אפשר לתת לחברה בגודל של GM לשרוף כסף בכמויות כמו בשנים האחרונות.
ושימו רק לב שמהשבר הזה מציג לנו גם משבר באיחוד האירופאי, בין גרמניה ואנגליה ובין גרמניה וצרפת.. כמו בימים ההם .. http://www.asoccer.co.il/html/emoticons/smile.Xxx מיסטר ג'ו, אתה שוב אומר שהנפילה של GM תטיב עם השוק, אבל אתה מתעלם מכך שכמעט רבע מתעשיית המכוניות הולכת לקרוס איתם. כמו שאמרתי צריך להתחיל בהפרטה לפני כיבוי האורות ב GM, לא לסגור ולקוות לטוב, זה השיטה של ביבי, בעולם הכלכלה צעד כזה יכול להביא לחורבן.
מה עדיף? שמשרפת כסף תמשיך להתקיים? את המפעלים והעובדים שלהם פורד, היפניות והגרמניות יקנו כדי להרחיב את השליטה בשוק האמריקאי. הדבר היחיד שGM יכולה לעשות זה להתחיל מחדש, וזה אומר פשיטת רגל מסודרת, פירוק החטיבות הכושלות והלאמה כמעט מלאה.
אהה סוף סוף אתה נותן אופציה שלא תכניס את את כל כלכלת העולם למצב חירום. כמו שאמרתי, GM אכן צריכה לפשוט רגל, אבל לא בווד אחת, ואם אפשר בדרך להתחיל בהפרטה של חלק מהחברות שקשורות לתאגיד שלהם.
מעבר למפלצת הכלכלית שהיא, GM היא אייקון אמריקאי. את AIG הצילו מחשש לאפטרשוק כלכלי, בעיני את אותו הדבר יעשו לג'נרל מוטורס.
נפילה של AIG הייתה גורמת לעשרות מיליוני אמריקאים לאבד את ביטוחי החיים וביטוחי הפנסיה שלהם. לא מדובר פה בהצלת חברה בקשיים אלא הגנה על הציבור. כל חברה כזאת שמצילים אותה, זה כמו סכין בלב של הקפיטליזם האמריקאי הישן. וכמה שהוא מסוכן, הייתי שמח לראות שיש עוד כמה עקרונות של החלום האמריקאי שעדיין שרירים וקיימים.
מה קרה לעקרונות בסיסיים של הבנת הנקרא? תיקח את המשפט הראשון שלך ותחליף אותו ב "אפטרשוק כלכלי". ומספיק עם הבולשיט של "הקפיטליזם הישן". יש עובדות בשטח ומציאות שצריך להסתגל עליה. עקרונות ואידיאלים תשמור לארסן ונגר.
אז מה הקשר בין 2 המשפטים שלך? יש מספיק אנשים שמבינים בכלכלה שחושבים שהתוכניות של אובאמה והסיוע זה מכת מוות לכלכלה האמריקאית. הסברה שהשוק יכול לתקן את עצמו כנראה שלא נכונה במקרה הזה, אבל אני לא בטוח שעזרה לחברות כושלות עם חובות ענק זאת הדרך הנכונה להזרים כסף לשוק.
ועל אותו משקל יש מספיק אנשים שחושבים שזה רעיון טוב. לכל מטבע יש שני צדדים ולכל החלטה שנוגעת בתקציב יש אלף ואחד דעות לכאן או לכאן. אני לא מומחה בתחום אבל ההיגיון שלי אומר שאולי שווה להשקיע עוד כמה מיליארד כעת (חשוב לזכור, שמדובר בהשקעה ו/או הלוואה בחלק מהמקרים. זה לא שמשרד האוצר פשוט מחלק להם כסף) רק כדי לא להסתכן באיבוד עשרות אלפי משרות נוספות. הרי איבוד משרות לא רק אומר יותר מובטלים ופחות בזבוזים, אלא הוא אומר פחות מיסים שנכנסים לקופת המדינה
ד"א שון, "עשרות אלפי משרות" מדובר לא רק על אמריקה, ככה שכמו אמרתי אפקט הדומינו, GM נופלים וגורמים לנאסדק ליפול מה שיגרום ל DAX ליפול וכן הלאה. אנשים לא מבינים שתגובת השרשרת הזאת גורמת לזנק חסר תקדים לכלכלה העולמית . חזון האמריקה היפה ...תראה "היפים והאמיצים" הורג אותי ששכרה חושבים שלהרוג את GM זה הפיתרון הזול שלמעשה בטווח הארוך הוא פיתרון מאד יקר. והדבר האחרון שאני רוצה לראות זה את פורד, טויוטה או אפילו אוודי משתלטות על השוק, במיוחד האסייתים, זה יכול להיות כמו שג'ו אמר דקירה בלב של כלכלות אירופה.
מילים כמו חול ואין מה לאכול. איך אני אוהב שהפוליטיקאים מנסים לצייר את התמונה כ"כ יפה וכ"כ מפתה, ובסופו של דבר הכוונה היא להשאיר את הסטטוס קוו. קפיטליזים מהבסיס הם רוצים לכנות את זה אה הא לכתבה המלאה ולפגישה של ה G20 : http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3675829,00.html :aaaprot: ורוזנר, אתה והדימויים שלך :aaatv:
רוזנר, התכוונת כמובן לדאו ג'ונס. נאסד"ק הוא מדד המייצג חברות טכנולוגיה. אם כבר דאו, המנייה של GM צנחה כבר מזמן. כיום היא עומדת על 1.7 ומשהו דולר כשלפני שנתיים לערך היא עמדה על 25 פלוס אם אני זוכר נכון. אגב, מה שמפריע לי זה תגובות דביליות כמו "הקפיטלזם הורס את העולם" וחרטות דומות. מה אתם מעדיפים, קומוניזם? סוציאליזם? כי אלו שיטות שעבדו והצליחו להביא את המדינה ואזרחיה לשגשוג... עובדה: קפיטליזם היא שיטת הכלכלה המצליחה ביותר בהיסטוריה האנושית. המשבר הנוכחי נובע משילוב של חמדנות וטיפשות. זה לא אומר שהקפיטליזם נכשל. זה אומר שחלק ממקבלי ההחלטות טעו.