בגרויות, פסיכומטרי ואקדמיה

הנושא בפורום 'פורום אוף טופיק' פורסם ע"י שגיא, ‏3/6/03.

  1. Nave ורק מי שאוהב אותך באמת מבין היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏2/8/09
    הודעות:
    11,089
    לייקים שהתקבלו:
    1,838
    אני מדבר על הקמפיין שאומר כמה זה חשוב, מלמד, מפתח, פותח דלתות ללמוד 5 יחידות. זה לא קמפיין שאומר שצריך להכפיל את מספר הלומדים ב5 יחידות, לפי מה שאני יודע..
     
  2. Captain Canada משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏17/11/10
    הודעות:
    3,475
    לייקים שהתקבלו:
    564
    הפרסומות האלה הן כנראה חלק מהקמפיין הגדול עליו דיברתי. מטרתן היא לשכנע את את התלמידים בכדאיות של 5 יחידות ובכך להביא לעליה במספר הניגשים לבגרות מהמסלול הזה. אפשר כמובן לפרש את זה כזלזול בתלמידי 3-4 יחידות, אבל ככה זה בפרסומות - צריך מסר חד וקליט שיעביר נקודה ברורה...
     
  3. Nave ורק מי שאוהב אותך באמת מבין היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏2/8/09
    הודעות:
    11,089
    לייקים שהתקבלו:
    1,838
    מסר חד וקליט צריך לעשות לאוכולסיה בוגרת ולא לילדים ששומעים שרק 5 יחידות זה ה-דבר ורק עם 5 יחידות אפשר להצליח, אז חושבים לעצמם למה לנסות בכלל 3 ו 4?

    חוץ מזה שאני לא יודע כמה מערכת החינוך השתנתה מאז שאני הייתי בה (לא כזה מזמן, 5 שנים) אבל זה לא שהיה מספר קטן של ילדים ב5 יחיודת כי הם לא השקיעו, היה מספר קטן יחסית בגלל שלא היו מספיק מורים ברמה טובה ולא היו מספיק כיתות. אם הצליחו להשיג מימון להגדלת כל המשאבים שציינתי - אפשר לבצע את הרפורמה גם דרך מסרים בבית הספר, ולא צריך לצעוק בכל המדינה שתלמידי 3 ו4 יחידות הם לוזרים.
     
  4. Captain Canada משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏17/11/10
    הודעות:
    3,475
    לייקים שהתקבלו:
    564
    אני במקום בנט הייתי מעדיף שכל התלמידים ישאפו ל5 יחידות בכל מחיר - וזה בדיוק המסר של הפרסומת שהבנתי בין השורות. מן הסתם חלקם הגדול יאלץ לגשת ל3-4 יחידות בסופו של דבר, אבל מי שכן מחזיק בפוטנציאל גבוה לא יוותר לעצמו בקלות כמו היום. בבית הספר שלי (סיימתי תיכון לפני פחות משלוש שנים) כמעט 20% מהתלמידים שהתחילו ללמוד ל5 יחידות בכיתה י' נשרו ל4 בהמשך - וזה להערכתי בעיקר בגלל הגישה של צוות ההוראה. המסר היה ש"עדיף להוציא בקלות 90 ב4 יחידות מאשר 70 ב5", כשבפועל הדרך הנכונה הייתה להשקיע בהם ולחנוך אותם כדי שיגיעו לרמה של 85-90 ב5 יחידות - בהחלט ציון בר השגה.

    באופן כללי, אני מסכים שצריך לשפר את הגורמים שציינת כדי לראות תוצאות טובות יותר, אבל לדעתי גם שינוי גישה בקרב בתי הספר והתלמידים כשלעצמו יכול לשפר את המצב ביחס להיום. לא צריך לקחת את זה למקומות של רגשי נחיתות לתלמידי 3-4 יחידות, אבל העובדות מספרות שיש קורלציה ברורה בין לימודים ב5 יחידות והמטרות שהמדינה שואפת להשיג בשוק.
     
  5. אלעד משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏26/11/11
    הודעות:
    14,234
    לייקים שהתקבלו:
    10,043
    מין:
    זכר
    נערך לאחרונה ב: ‏1/2/17
  6. סיונרה Member

    הצטרף ב:
    ‏20/2/16
    הודעות:
    13,141
    לייקים שהתקבלו:
    5,896
    מין:
    זכר
    מודה לא קראתי את מה שפירסמת, אבל כנראה שפורסם אתמול ב"אקונומיסט" רלוונטי.
    http://cdn.static-economist.com/sites/default/files/imagecache/original-size/20170204_WOC321_1.Xxx
    הסבר קצר על הגרף : הצבעים מסמלים את החמישון שהילד נמצא, העמודים מתארים את הכנסת ההורים, וכל גרף מתאר תת קבוצה של השכלה גבוהה. לדוגמא : יותר מ50% ממי שהלכו לקולג' מהטובים בארה"ב (אייבי ליג, דיוק, MIT, סטנפורד או אוניבריסטת שיקגו) והגיעו מהחמישון התחתון מצאו את עצמם בחמישון העליון. היום כשהם באיזור גיל 35-40.
    אתה יכול לטעון שיש פה סלקציה טבעית ושהם היו מגיעים לאותו המקום גם ללא האוניברסיטה, אבל זה מאוד קשה לבדוק.
     
  7. alexshw Member

    הצטרף ב:
    ‏13/11/09
    הודעות:
    75,199
    לייקים שהתקבלו:
    25,758
    מין:
    זכר
    מדובר בבלוף קלאסי. לא כולם צריכים 5 יחידות מתמטיקה ובשביל להיות מסוגל ללמוד בהצלחה צריך ראש "ריאלי". העליה במספר הניגשים לא יכולה שלא לבוא על חשבון הרמה.
    צריכים לשאוף לכך שיותר שאנשים יקבלו בגרות טובה ב - 4 יחידות. זה באמת צריך להיות המינימום.
    גם הבעיה הקשה באמת היא איכות ההוראה ולא מספר ניגשים.
    ynet משרד החינוך: התחזית ל-2017 - עלייה במספר הניגשים לבגרות 5 יח"ל במתמטיקה - חדשות
     
    נערך לאחרונה ב: ‏8/2/17
  8. הרצליה עד המוות מנהל ראשי מנהל ראשי

    הצטרף ב:
    ‏3/6/05
    הודעות:
    17,177
    לייקים שהתקבלו:
    5,343
    די אלכס עם המנטרות הישנות האלה. אני ההוכחה החייה שלא צריך "ראש" (אין לי ראש ריאלי ולא קרוב לזה) - צריך הרבה תחת ושעות על שעות על שעות של למידה. זה שיש כאלה שיש להם יותר יכולות זה בטוח, אבל בשביל להיות מסוגל ללמוד בהצלחה צריך מנטליות ברזל ולשבת ולא לוותר. זה כל מה שצריך ואת זה יש לכולם. מי שרוצה כמובן
     
  9. סיונרה Member

    הצטרף ב:
    ‏20/2/16
    הודעות:
    13,141
    לייקים שהתקבלו:
    5,896
    מין:
    זכר
    יכול להיות שאתה מוכשר יותר ממה שאתה חושב.
    גם אם נניח לרגע שלכל אחד קיים מס' סופי של שעות למידה והשקעה שמאפשרים לו לסיים בגרות ב5 יח' (מה שלא בהכרח נכון, אבל אני לא בקי מספיק בשביל להביע דעה לכאן או לכאן), בהתחשב במגבלות הזמן וכוח רצון של ילדים ממוצעים בני 16-17 אז נקבל שיש כאלו שבפועל לא מסוגלים.
    מה שיותר חשוב לדעתי זה לאפשר מסגרות שנותנות לכל מי שצריך ורוצה להשלים את הפערים כדי שיוכל ללמוד מקצועות ריאלים ומכניסים באוניברסיטה/מכללה.
     
  10. alexshw Member

    הצטרף ב:
    ‏13/11/09
    הודעות:
    75,199
    לייקים שהתקבלו:
    25,758
    מין:
    זכר
    אתה זה אדם אחד וכל הכבוד לך.
    כבן למורה למתמטיקה 40 שנה וכמי שבעצמו סיים בגרות של 5 יחידות ולחלוטין בעל ראש ריאלי אני יודע על מה אני מדבר.
    צריך פה גם כישרון. זו רמה מאוד גבוהה ודרישות גבוהות.
    רבים כלל לא בנויים לזה מה שלא יעשו.

    זה מאולץ לחלוטין. 4 יחידות מכובד ושם זה כן שאלה של רצון.
     
  11. הרצליה עד המוות מנהל ראשי מנהל ראשי

    הצטרף ב:
    ‏3/6/05
    הודעות:
    17,177
    לייקים שהתקבלו:
    5,343
    אני מדבר באופן כללי ברור שילד בן 17 לא בא לו ללמוד שעות על גבי שעות וככה יהיה לו כמעט בלתי אפשרי להצליח. לא אגיד על עצמי טו מאץ', רק לסבר את האוזן - אני בשנה האחרונה במדעי המחשב, אחרי שהייתי צריך להשלים בגרות במתמטיקה כי בתיכון כמו שאתה אומר לא היה לי יותר מדי זין (70 ב-4 יחידות). עשיתי אחרי צבא כבן אדם בוגר בגיל 21 ולמדתי - קיבלתי 50, בערך, ב5 יחידות. עשיתי שוב לאחר מכן בקיץ וקיבלתי 80 ונכנסתי לתכנית של מדעי המחשב. שם במהלך קורסי המתמטיקה נפלתי לא מעט (מועדי ב', קורסים חוזרים) והיום מישהו מהצד שרואה שאני עומד לסיים תואר במדעי המחשב בטוח שאני איזה גאון. אתה אפילו לאיודע איזה בדיחה זו. כל מי שנשר (ונשרו הרבה מאוד ) מהפקולטה למדעי המחשב או ממדעים מדוייקים אחרים - לא היה מוכשר פחות ממני או חכם פחות מממני - מספיק נכשל או שניים כדי לשבור אותו או שלחלופין כבר לא היה בא לא את ההשקעה הזו. זה שיש בינינו בני האדם הבדלים מולדים של תפיסות כאלה או אחרות - אה, נגיד. אבל בכל מחקר שלא נעשה (כולל באוניברסיטת הווארד) היכול המנטליות היא זו שמכריעה. לא למי שיש יותר "ראש" מצליח להגיע ל5 יחידות או לסיים תואר ריאלי. יכול להיות שאם אתה לא הבן אדם הכי גאון שיש לא תקבל 90-100, אבל אין שום דבר ואני ההוכחה החיה שכח רצון לא יתן לך. אז לא תקבל 100 אבל תסיים 5 יחידות בציון לא רע וגם תמשיך עם זה הלאה.
    להגיד "ראש" זה לפתור את התלמידים. הרי אם אין לי "ראש" אז מה משנה ההשקעה? בלאו הכי לא אצליח. זו גישה רעה.

    צריך רצון - ואגב, @alexshw , הייתי מסביר להם את חשיבות המתמטיקה לאותם ילדים שבטח לא מבינים. מדהים אותי שבתקופתי אף אחד לא עשה לי את הקישור בין כל העולם הטכנולוגי, סטארט אפי למתמטיקה. רק באקדמיה גיליתי שהכל זה מתמטיקה. אם תנסה לגרות את אותם תלמידים שחולמים על סטארטפים ופייסבוק וגוגל ותסביר להם שהדרך לשם עוברת בהרבה מתמטיקה, אולי תשיג קצת יותר מוטיביציה. ברגע שתלמידים לא ממש מבינים מה הם צריכים להלחם על החרא הזה שנקרא 5 יחידות, ברור שלא תהיה להם מוטיבציה בכלל להתמודד עם הקשיים שזה מביא.
     
    נערך לאחרונה ב: ‏8/2/17
  12. סיונרה Member

    הצטרף ב:
    ‏20/2/16
    הודעות:
    13,141
    לייקים שהתקבלו:
    5,896
    מין:
    זכר
    שמח לשמוע שהצלחת לקחת את עצמך בידיים, זה לא טריוויאלי כמה שאולי זה נראה לך. אפקטיביות של למידה נמדדת על ידי משוואה מאוד מופשטת (*שהמצאתי עכשיו ומהווה אפס טענה לגביי המציאות) של אינטילגנציה*זמן*יעילות<=>סך היכולות הדרוש למעבר הקורס, המהדרין יוסיפו גם עניין שלדעתי משפיע מסדר שני על היכולת שלך להשקיע זמן ולהיות יעיל, אבל נניח שזה נכלל בפנים. אני בסך הכל טוען שקיימים מקרים שבהם צד ימין קטן מצד שמאל, גם בטווח הארוך.
    נכון שיש מקרים גבוליים שבהם יכולת מנטלית היא המפרידה, אבל בסופו של דבר, לא כל אחד יכול.
     
  13. alexshw Member

    הצטרף ב:
    ‏13/11/09
    הודעות:
    75,199
    לייקים שהתקבלו:
    25,758
    מין:
    זכר
    סך הכל הוכחת לנו שכן יש לך כישרון במדעים מדויקים.
    שוב לא כל אחד צריך 5 יחידות ועבור רבים כדאי להתמקד בלהוציא ציון גבוה ב -4.
    זה לא סותר את חשיבות המקצוע. 4 יח' זה עדיין מספיק חשוב.
     
  14. שי מנהל ראשי מנהל ראשי

    הצטרף ב:
    ‏22/11/06
    הודעות:
    15,195
    לייקים שהתקבלו:
    4,784
    מין:
    זכר
    אותי יותר מעניין אם במקצועות שכן דורשים היום 5 יחידות מתמטיקה באמת יש שימוש בזה או שזה סתם עוד סוג של דרך סינון.
    אני מתכוון, לדוגמא, שללימודי הנדסאי אלקטרוניקה חייבו או 90 ומעלה ב 3 יחידות או 4. לי היה 96 ב 3 אז התקבלתי, והמתמטיקה שם הסתכמה בלפתור משוואה אחת עם נעלם אחד, ובחלק השני של הלימודים שכבר היו משוואות עם 3 ו-5 נעלמים (כן יש דבר כזה), אז המרצה הסביר לנו פשוט לשלם 100 שקל ולקנות מחשבון מדעי שיש לו פקודה של משוואה והוא רושם לך בדיוק כמה יוצא ה X, Y, Z וכו.
     
  15. סיונרה Member

    הצטרף ב:
    ‏20/2/16
    הודעות:
    13,141
    לייקים שהתקבלו:
    5,896
    מין:
    זכר
    בעקרון במקצועות ריאלים באוניברסיטה (כלכלה ומעלה) אז יש צורך בידע מקדים לא מועט. מצד שני, הסיכוי שתזכור משהו ב5-6 שנים הממוצעות שעוברות אצל הישראלי המצוי בין בגרות לאוניברסיטה הוא אפסי.