תרבות יום א'

הנושא בפורום 'פורום אוף טופיק' פורסם ע"י Alvaro Recoba, ‏14/4/07.

  1. Alvaro Recoba משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏12/6/03
    הודעות:
    12,566
    לייקים שהתקבלו:
    0
    לאלה מכם שחיילים בשירות או משוחררים כבר - אתם כנראה יודעים מה זה "תרבות יום א' ".
    לאלה שכם שחיילים אבל לא מכירים - היחידה שלכם כנראה מנהלת את הכספים שלה בצורה גרועה למדי.
    לאלה מכם שעוד לא חיילים - תרבות יום א' זה כאשר היחידה / פלוגה / וואטאבר הולכת כולה ביחד לסיור כזה או אחר במוזיאון או אתר מורשת אחר, כאשר מדריכים בסיור הזה חיילים מחיל חינוך שזה תפקידם. למה יום א'? כי אם מדובר בחיילים קרביים, שמים להם את זה אחרי שבת שהם היו בבית וככה צה"ל חוסך אוטובוסים בכיוון אחד. אם מדובר בג'ובניקים - זה לא חוסך שום אוטובוס, אבל זה סתם מאריך להם את הסוף שבוע.

    מדי פעם מתפרסם סקר בסגנון "79% מבני הנוער לא יודעים מי זה יצחק שמיר", או כתבה בטלוויזיה שבה הכתב מסתובב בעזריאלי, שואל אנשים מה קרה בכ"ט בנובמבר ובמקרה הטוב (כמובן שהעורך מראה רק את הגאונים במיוחד אבל זה לא מפחית מהבושה) הם אומרים שזה התאריך שרצחו בו את רבין (נובמבר, אנא עארף), וגם זה בהנחה שהם יודעים מי זה רבין.

    לכן, חשבתי שאייסוקר יחנוך כאן פרויקט של תרבות יום א', ובו מדי פעם (מדי יום א'?) יעלו פה חבר'ה איזה סיכומון* על אירוע או אישיות ממורשתנו היהודית - ציונית - ישראלית. זה יכול להיות מור"ק (מורשת קרב), זה יכול להיות על פוליטיקאי, סופר משורר או רב וכו'. זה לא חייב להיות בפורמט רשמי וממוסד אלא יש פה פתח להומור ויצירתיות שלכם.
    תנסו לחשוב על זה כמוני - אם הנוער הפוחז ילמד משהו חדש שלא ידע על המורשת, עשינו את שלנו. הרי עם שאין לו עבר.......... אתם יודעים.

    *אי אפשר להכריח, אבל קופי-פייסט מוויקיפדיה לא יתקבל בברכה.

    אני אפתח בסיפור על הפיגוע במלון סאבוי:
    הקדמה קצרה והכרחית- אחרי מלחמת השיחרור ברחו לירדן עשרות אלפי פלשתינים מכלל שטחי ישראל, ונוצרו בה מחנות טרור. בספטמבר 1970, הקרוי גם "ספטמבר השחור" גירש חוסיין מלך ירדן את קיני המחבלים הללו לדרום לבנון, וכך החלה להבנות שם מה שכונתה "פתח-לנד". משם יצאו פיגועים רבים במהלך שנות ה-70' כמו למשל פיגוע החדירה בו נכנס סמיר קונטאר (בודאי שמעתם את השם, עדיין כלוא בישראל) לבית משפחת הרן בנהריה ורצח את כולה, והפיגוע במלון סאבוי עליו ארחיב מיד, מה שהוביל את ישראל בסופו של דבר לצאת למבצע ליטאני ב-78' על מנת לגרש את המחבלים צפונה מנהר הליטאני.
    ב-1972 הוציא ארגון "ספטמבר השחור" את הפיגוע במינכן, בו נהרגו י"א הספורטאים. ישראל לא איחרה להגיב וב-73' ערכה את מבצע "אביב נעורים" בו נכנסו כוחות מיוחדים לבירות והרגו מחבלים רבים, וביניהם חלק מהאחראים לטבח במינכן. על כך חיפשו ארגוני המחבלים בלבנון את הנקמה שלהם.

    הזמן הוא ליל ה-5 במרץ 1975. סירה ועליה שתי חוליות מחבלים של פת"ח יוצאות מלבנון לכיוון ישראל, ובשלב מסוים יורדים ממנה עם שתי סירות גומי, ומצליחים לשייט כל הדרך עד לחוף תל אביב! על כל סירת גומי היו ארבעה מחבלים. סירת האם, אגב, נלכדה מערבית לחיפה למחרת.
    בשעה 23:00 הם יורדים אל החוף ונתקלים בסיור משטרתי שמזהה אותם ופותח באש. המחבלים מגיעים לבית הקולנוע הסמוך תוך ירי והשלכת רימונים. הם כנראה מגלים שלא מדובר ביעד טוב מספיק מבחינת בני ערובה, ופונים למלון סאבוי הסמוך, ברחוב גאולה. תוך כדי כך מגיע טוראי משה דויטשמן ז"ל, שהיה חייל גולני בחופשה, שמע את היריות ויצא, אך הוא נפגע מיריות ונהרג. מאוחר יותר קיבל על כך את עיטור המופת.
    המחבלים נכנסו אל המלון, הרגו את פקיד הקבלה ולקחו את דיירי המלון כבני ערובה, והכריזו כי יהרגו אותם אם לא תשחרר ישראל 20 מחבלים תוך 4 שעות. כוחות הביטחון הגיעו אל המקום והחלו לנהל משא ומתן עם המחבלים תוך שימוש באחת מאורחות המלון ששלטה בערבית (כוכבה לוי שמה). כמובן שכאשר הגיעה אל כוחות הביטחון לצורך התיווך מסרה להם מידע מודיעיני מדויק אודות החוטפים.
    השעות נקפו ובוקר ה-6 למרץ כבר החל לעלות. שעות של משא ומתן עברו ובינתיים כמובן הזמן נוצל להכנת צוותי הפשיטה המיוחדים של סיירת מטכ"ל על מנת להשתלט על המחבלים. פשיטה זו לא איחרה לבוא, וארבע חוליות, בפיקודם של עמירם לוין, נחמיה תמרי, עומר בר-לב ואלון ש' נכנסו למלון והחל קרב יריות ורימונים. הקרב היה עקוב מדם- 7 מחבלים נהרגו (אחד נשבה), שמונה בני ערובה נהרגו ועוד שני לוחמים - אל"מ עוזי יאירי, מח"ט הצנחנים לשעבר (וקודם לכן מפקד סיירת מטכ"ל) שהצטרף אל הכוח, וסמל איתמר בן-דוד, לוחם סיירת מטכ"ל. סה"כ 11 הרוגים ישראלים.

    לאחר ליל הדמים הזה עלה במודיעין (בעיקר מחקירת המחבל השבוי) שעל פי התכנון המקורי, הייתה הפעולה אמורה להתבצע בנהריה, כחודשיים מוקדם יותר, אולם החוליות שניסו לבצע אותה לא הצליחו לאתר את העיר מן הים והביצוע בוטל. המחבלים תכננו להשתלט על מועדון נוער בשכונת מנשייה בתל אביב ועל בית האופרה, כשתוכנית הגיבוי הייתה להשתלט על מבנה מאוכלס כלשהו, וכך הגיעו המחבלים למלון סבוי, שהיה המבנה המואר היחיד ברחוב. כמו כן, לפיגוע היה אחראי אבו-ג'האד, שאיתו ישראל בכלל וסיירת מטכ"ל בפרט סגרו חשבון ב-1988 בטוניס (לאחר מבצע של"ג ב-82 גורשו בכירי הפתח, וביניהם גם ערפאת, מבירות הנצורה לטוניס), שאם זכרוני אינו מטעה אותי, זו הפעולה הרחוקה ביותר ממדינת ישראל שביצעו כוחות צה"ל.

    מקווה שהקונספט ירוץ.
     
    נערך לאחרונה ב: ‏14/4/07
  2. Dyer משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏19/8/02
    הודעות:
    6,392
    לייקים שהתקבלו:
    0
    אצלנו ביחידה אין תרבות יום א'.
    למה?
    פשוט מאוד. אנחנו אמנם ג'ובניקים, אבל לא כמו שאפשר לחשוב מההודעה של גל, לא כל הג'ובניקים משרתים בקריה ויוצאים יומיות. אנחנו משרתים בבסיס סגור ויוצאים חצאים (שבת כן שבת לא). מה שיתרון בבסיס זה שבימי ראשון אנחנו לא צריכים לחזור על הבוקר לבסיס, אלא בשעות הצהריים.
    אם היינו אמורים לחזור על הבוקר אני מניח שהיינו דורשים את הדבר הזה, אבל מכיוון שאנחנו לא חוזרים על הבוקר אני מניח שאף אחד לא יתעקש לקיים תרבות יום א' בראשון על הבוקר ואחרי זה להגיע בשעה 3 לבסיס, מאשר להגיע פשוט ישר מהבית ב3.
    היחידה מן הסתם חוסכת לעצמה הוצאות, ולכן כולם נהנים מזה.