תראו איך האיטלקים נלחמים על סמלים! ( פיאט 500 )

הנושא בפורום 'פורום אוף טופיק' פורסם ע"י בית"רי מלידה, ‏22/11/04.

  1. בית"רי מלידה Member

    הצטרף ב:
    ‏3/1/04
    הודעות:
    9,190
    לייקים שהתקבלו:
    1
    הפיאט 500 בסכנת הכחדה - והאיטלקים נזעקים להצלתה

    מאת אליזבטה פובולדו / הראלד טריביון

    חוקים נגד זיהום מאיימים להוריד מהכביש את סמל השגשוג האיטלקי משנות ה-50

    http://www.haaretz.co.il/hasite/images/printed/P221104/c.x.2211.100.1.9.Xxx
    ה"צ'ינקווצ'נטו" (ה"500"). חובביה משבחים את יכולת התמרון שלה ברחובות הנפתלים של הערים

    בהפגנה נדירה של אחידות דעים חוצת קווים, התאגדו המחוקקים האיטלקיים מרחבי הקשת הפוליטית כדי להגן על סמל לאומי אהוב: פיאט 500.

    המכונית הקטנטנה והפחוסה, אשר דורות רבים של איטלקים למדו לנהוג עליה, היתה תחת איום הנובע מחוקים נגד זיהום, האוסרים על נסיעת מכוניות שאין להן ממיר קטליטי. רומא, פירנצה, מילאנו, טורינו, נפולי וערים אחרות תיקנו תקנות המונעות כניסת מכוניות מזהמות - אפילו מכוניות היסטוריות כמו הפיאט האמורה, המכונה באיטליה, בפשטות צ'ינקווצ'נטו.

    המחוקקים האיטלקיים הזועמים התאגדו וניסחו הצעת חוק בשם "הצילו את ה-500", שיעניק פטור למכוניות היסטוריות קטנות מהתקנות נגד זיהום. "החוק מבוסס על העיקרון החשוב שאנשים עדיין משתמשים במכוניות היסטוריות ואין לאסור עליהם לעשות כן", אמרה סילביה דפאולי, נשיאת מועדון פיאט 500. "היא עוד יעילה וצריך לתת לה את הזכות לא לצאת מהמחזור ולהיהפך למוצג מוזיאוני".

    "ה-500 שמה את האיטלקים על גלגלים", הוסיפה דפאולי, שמחזיקה שלוש מכוניות כאלו בביתה. "ובשנות ה-60 היא היתה סמל לחופש התנועה".

    ה-500 אינה מפוארת. המושב האחורי בקושי מכיל שני מבוגרים, והנהיגה דורשת העברת הילוכים מיומנת. הגג המתקפל לא ממש הופך אותה לקבריולה...

    אולם הפיאט 500 שבתה את דמיון האומה, ולאחר שב-1968 הוסיפו לה מושבים מתקפלים, היא תרמה תרומה לא מבוטלת להשתתפותם של האיטלקים במהפכה המינית.

    המנוע האחורי, המקורר-אוויר, שתוכנן על ידי המעצב הראשי של פיאט, דאנטה ג'קוזה, הוכיח את עצמו כנמרץ במיוחד. ישנן כיום 600 אלף פיאט 500 על הכבישים באיטליה, והקמפיין להצילן איחד את הפוליטיקאים המסוכסכים להפליא של איטליה, ואפילו חרג מגבולות המולדת.

    "המסר שאנחנו מנסים להעביר הוא שכלי רכב היסטוריים אינם מאיימים על איכות הסביבה", אמר אנדרו ברט, מזכ"ל הפדרציה הבינלאומית לכלי רכב עתיקים, קבוצת לובי הפועלת בשמם של איגודי אספני רכב.

    "כלי רכב ישנים הם חלק חשוב מהמורשת של כל ארץ", אמר ברט ממשרדו שבאנגליה. "עד כה זכינו להסכמתם של המחוקקים של האיחוד האירופי, אשר היו פתוחים לרעיון כי אין בהכרח להוריד מכוניות אלו מהכבישים".

    בין 1957 ל-1975 ירדו מפס הייצור של פיאט 3.6 מיליון יחידות של פיאט 500. המכוניות הראשונות היו זולות במיוחד ונמכרו בתשלומים, אשר איפשרו לאיטלקים, שהתאוששו ממוראות מלחמת העולם ה-2 והחלו ליהנות מהשגשוג הכלכלי שלאחר המלחמה, לעלות על הכביש.

    חובבי ה-500 מדברים בשבחי יכולת התמרון של המכונית הקטנה ברחובות הנפתלים של ערי איטליה. יש אף הטוענים כי היא אינה מזהמת במיוחד. "ה-500 אינה מזהמת אם שומרים על מצבה המכני", אמר דומניקו רומנו, נשיא כבוד של מועדון הפיאט 500, ששמר את מכונית הפיאט 500 הראשונה שלו מאז רכש אותה בירח הדבש שלו לפני 30 שנים.

    החוק "הצילו את ה-500", שיצא לדרכו בפרלמנט האיטלקי בחודש שעבר עומד עתה בפני ועדת הסנאט. אולם יש לו מתנגדים. קבוצת איכות הסביבה הגדולה ביותר באיטליה, לגמביאנטה, מתנגדת לו. "כל מי שגילו יותר מ-40 מעריך את הנוסטלגיה והאהבה ל-500: היא מסמלת שגשוג", אמר רוברטו דלה סטה, נשיא לגמביאנטה, בראיון טלפוני מרומא.

    עם זאת, אמר דלה סטה, החוק יחול על כל מכונית קטנה שגילה יותר מ-25 שנים, ובכך יישארו על הכביש מאות אלפי מכוניות כאלו. "ההשפעה הסביבתית תהיה מאוד גדולה", לדבריו.

    הצעת החוק האמורה תאפשר לעיריות להחליט אם להתיר למכוניות להישאר במחזור. אולם דלה סטה אמר כי הצעת החוק תהווה תקדים מסוכן. "אי אפשר להצדיק את הפטור ל-500 במניעים רציונליים".

    מועדון פיאט 500, שהוקם ב-1984 על ידי רומנו, מכיל 10,000 חברים, והוא הגדול בין 200 מועדונים דומים באיטליה. ישנם מועדונים מקבילים בשאר ארצות אירופה ואפילו באמריקה. השוק למכוניות אלו פעיל מאוד: מחירן 2,600-2,000 יורו (המחיר הגבוה ביותר שעליו שמעה, אמרה דפאולי, היה 16 אלף יורו).

    הלהט לפיאט 500 אינו ייחודי לאספנים. הדיון ב"הצילו את ה-500" עורר גל של נוסטלגיה ברחבי איטליה. "עבורנו זו היסטוריה, סמל של חברה שאנו מתגאים בה", אמר לאפו אלקאן, נכדו של ג'אני אניילי המנוח ומנהל שיווק המותג החדש של פיאט. הרעיון לשמר את ה-500 הוא נהדר".

    סנטור לוצ'אנו מגנלבו, ממפלגת הברית הלאומית הימנית, הוא אחד מיוזמי הצעת החוק. לדבריו, התמיכה חוצה קווים מפלגתיים, והצעת החוק תתקבל בוודאות עד סוף 2005. מגנלבו, ששדרג את מנוע ה-500 שבה נהג בצעירותו, פטר את דאגותיהם של חובבי איכות הסביבה כמופרזות. לא רק שה-500 אינה מזהמת במיוחד, הוא אמר, "ברומא יש בסה"כ 10,000 כאלו; אין להן השפעה רבה".

    ***

    הזווית הישראלית

    מאות ספורות של מכוניות פיאט 500 יובאו לישראל ב-1965-1958. הדגם שיובא היה הגירסה הגדולה וה"מפוארת" של המכונית - פיאט 600, אשר שימשה משפחות מבוססות מהמעמד הבינוני, למרבה שמחתן. כיום נותרו בישראל, לפי הערכות, מכוניות ספורות מן הדגם הישן הזה, בעיקר כאלה שיובאו ביבוא אישי לאחר 1958.

    http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShAr...ubContrassID=22
     
  2. נדב Member

    הצטרף ב:
    ‏15/2/03
    הודעות:
    1,730
    לייקים שהתקבלו:
    0
  3. בית"רי מלידה Member

    הצטרף ב:
    ‏3/1/04
    הודעות:
    9,190
    לייקים שהתקבלו:
    1
    אני, את המהדורה באינטרנט, חינם, ובלי פרסומות. זה עיתון מצויין ( חוץ מהכתבות של גדעון לוי ביום שישי...)
     
  4. Alvaro Recoba משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏12/6/03
    הודעות:
    12,566
    לייקים שהתקבלו:
    0
    חחחחחח כן, בסגנון
    חחח איזור הדמדומים...

    גל, מה נסגר איתי?
     
    נערך לאחרונה ב: ‏22/11/04
  5. בית"רי מלידה Member

    הצטרף ב:
    ‏3/1/04
    הודעות:
    9,190
    לייקים שהתקבלו:
    1
    מפיאט 500 הגענו לאיזור הדימדומים.... http://www.asoccer.co.il/forum/html/emoticons/tongue.Xxx

    הכתיבה של גדעון לוי מנותקת לחלוטין מהמציאות, אם זה לא היה מצחיק, אפשר היה לתת לו לככב בגירסה הבאה של "הוצא מהקשרו"......