עשור לעידן האוליגרכים והשייחים

הנושא בפורום 'פורום כדורגל עולמי' פורסם ע"י alexshw, ‏29/6/13.

  1. alexshw Member

    הצטרף ב:
    ‏13/11/09
    הודעות:
    75,210
    לייקים שהתקבלו:
    25,759
    מין:
    זכר
    בדיוק לפני עשור היו"ר של צ'לסי קן בייטס מכר את קבוצתו שנקלעה לקשיים כלכליים, לאוליגרך הרוסי-יהודי רומן אוברמוביץ' תמורת 60 מיליון פאונד והוא גם כיסה את חובות המועדון שנעמדו ב - 80 מיליון פאונד.
    עד אז ברזומה של הקבוצה הלונדונית הייתה אליפות אחת ועוד כמה גביעים.
    רומן מיד התחיל לבזבז כשהביא רכש ביותר ממאה מיליון פאונד.
    בכך נפתח עידן חדש בכדורגל העולמי - עידן האליגרכים והשייחים. אנשים עם כיסים עמוקים מאוד שפשוטו כמשמעו קנו הישגים והסטוריה.
    אחרי 5 שנים שייחים השתלטו על מנצ'סטר סיטי ופעלו באותה שיטה, אחר כך באו אנז'י, פ.ס.ז' והדוגמא הטריה מונאקו.
    בינתיים יש גם קורבן ראשון בולט לתופעה - פורטסמות, שהשנה תשחק בליג 2, הליגה המקצוענית האחרונה באנגליה.
    מן הסתם כל המועדונים האלה חיים במינוס מטורף של עשרות מיליוני יורו מדי עונה.

    כרגיל לאירגון מסואב ומושחת כמו אופ"א נזקק הרבה זמן כדי להגיב ורק מהעונה הבאה נכנסים תקנות חדשות של FAIR PLAY שמגבילים את ההפסדים המותרים, אך לא ברור עד כמה החוק הזה באמת יאכף.
    בינתיים קשה לראות השפעה כלשהי של זה על שוק ההעברות המטורף.

    הפיתרון יכול לבוא רק דרך איזון חוק בוסמן. אבל אני אישית חושב שהטרנד הזה כמו שהתחיל גם יגמר, ואז אותם מועדונים פשוט יקרסו.
     
  2. Ice Cream חסה

    הצטרף ב:
    ‏17/6/11
    הודעות:
    8,375
    לייקים שהתקבלו:
    201
    כדורגלן זה המקצוע היחיד שבו סוחרים בך (לא שזה אבסורד, כי לכדורגל יש את ההבחנות שלו), הייעוד של בוסמן היה לרכך את ההגבלות על זה, הוא לא קשור לשייח'ים, רק בעקיפין כי בגלל התקנות של האיחוד האירופי (ימח שמו וזכרו) שום קבוצה משום ליגה אירופית לא הייתה מוגבלת לשחקנים מהמדינה שלה בלבד, ובהמשך היה גם את חוק קולפאק. כן זה אבסורד שבליגה האנגלית לא משחקים אנגלים ובליגה הקפריסאית לא משחקים קפריסאים, אבל לולא חוק בוסמן מי שהיה מרוויח היו הקבוצות העשירות שבבעלות השייח'ים שהיו קונות את השחקנים המקומיים הכי טובים... הפיתרון לזה לדעתי הוא שגם לא יגבילו את הקבוצות למדינה של העיר שלהן. אבל זה כאמור, לא קשור לשייח'ים.

    פורטסמות' הידרדרה בגלל ניהול בעייתי וצבירת חובות, משהו שיכול לקרוא לקבוצות עניות כעשירות, ואפילו לעניות זה יותר סכנה קיומית. להיות קבוצה עשירה ואיכותית שמתמודדת על תארים זו לא פריבילגיה ששמורה למספר מצומצם של קבוצות שהן כאלה באופן טבעי או היסטורי, וכל קבוצה שכזו שיכולה להגביר את התחרות (שזה דבר טוב בכלל, ולכדורגל בפרט) בזכות כניסה של משקיע זה טוב לכדורגל, אם היא בסופו של דבר תנשל את הקבוצות הגדולות מהפסגה אליה הן היו רגילות בגלל פער משמעותי של עושר - שהקבוצות הללו יפנו למשקיעים גם. קצת כמו להתקומם שיבוא אוליגרך, ישפוך המון כסף על הקמת רשת ספרים ותוך שנה-שנתיים ינגוס בנתח השוק שסטימצקי וצומת ספרים עמלו עליהם במשך עשרות שנים או 17, במקרה של צומת) שנים.

    תקנות הפייר פליי יהיו ריקות מתוכן. כי אם יהיה איסור על הכנסה ישירה מהבעלים - ימצאו דרכים לעקוף את זה דרך חוזי חסות, מכירת כרטיסים, תמיכה מהרשות וכו', שיעשו בפועל מהכיס של הבעלים, ופיפ"א לא תוכל לאכוף את זה. חוץ מזה שאם יעצבנו את הקבוצות הישירות, הן יפרשו ממפעלי פיפ"א וזה יהיה האסון האמיתי.

    אתה אומר שכל המועדונים שכיום מוחזקים על ידי אנשי עסקים פשוט יקרסו, ואז סוונסי ואריס סלוניקי ישלטו באירופה?