נחשפה פרשת הלבנת הון במיליארדים בבנק הפועלים

הנושא בפורום 'פורום אוף טופיק' פורסם ע"י בית"רי מלידה, ‏6/3/05.

  1. בית"רי מלידה Member

    הצטרף ב:
    ‏3/1/04
    הודעות:
    9,190
    לייקים שהתקבלו:
    1
    נחשפה פרשת ענק של הלבנת הון במיליארדים בבנק הפועלים

    זעזוע בעולם הבנקאות הישראלי: המשטרה חשפה כי מאות מיליוני דולרים הולבנו על פי החשד בסניף של בנק הפועלים ברחוב הירקון בתל אביב. 22 מעובדי הבנק נעצרו לחקירה (בהם מנהל הסניף) - 45 אנשי עסקים, חלקם ידועים, צפויים אף הם להיחקר בפרשה. חוקרי המשטרה מבצעים חיפושים בבנק. זוהי הפרשה הקשה ביותר של פלילים ובנקאות מאז עלילות "הבנק למסחר"
    רענן בן צור ואפרת וייס

    חשד לפרשיית ענק של הלבנת הון, מהגדולות בתולדות המדינה: היחידה הארצית לחשיפת פשיעה חמורה ובינלאומית של המשטרה חשפה היום (א') חקירה חובקת עולם של חשדות לעבירות הלבנת הון בבנק הפועלים, בשיתוף הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל והרשות לאיסור הלבנת הון. על הפרשה הוטל עד כה צו איסור פרסום.

    בצהריים הותר לדווח לראשונה כי על פי החשד מאות מיליוני דולרים, יותר ממיליארד שקלים, הולבנו בסניף בנק הפועלים 535 ברחוב הירקון בתל אביב ובחברה לנאמנות של בנק הפועלים. 22 מעובדי ומבכירי הבנק עוכבו ונעצרו לחקירה. 45 אנשי עסקים צפויים להיעצר ולהיחקר בפרשה, בהם כמה המוכרים לעולם העסקים. בתיאום עם הנהלת בנק הפועלים, אשר שותפה בחלק מהחקירה, נסגר היום סניף 535 על מנת לאפשר לחוקרים לבצע בבנק חיפושים אחר ראיות נוספות.

    החקירה בפרשה החלה בעקבות ביקורת שגרתית של המפקח על הבנקים, העורך ביקורות כדי לעקוב אחר נושא העברות הכספים והלבנת ההון. במהלך הביקורת שנערכה לפני למעלה משנה התברר כי בסניף 535 יש חשד לכאורה לעבירות על חוק איסור הלבנת הון. בעקבות החשדות עורבה היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות בפרשה.

    במשך למעלה משנה ביצעו חוקרי היחידה בשיתוף המפקח על הבנקים חקירה סמויה - שהיום הפכה לגלויה. מהחקירה עולה כי מאות מיליוני דולרים הועברו ממדינות שונות בחו"ל לסניף הבנק 535 ושם הולבנו וחזרו בחזרה לחו"ל כשהם מולבנים. על פי החשד הכספים הושגו בעבירות פליליות.

    מפקד היאחב"ל, תת ניצב עמיחי שי, הבהיר במסיבת עיתונאים: "משעות הבוקר אנחנו מבצעים פעולות של חיפושים, עיכוב ומעצר של עובדים מהסניף וכן בדיקות בתוך הסניף. מדובר בחקירה אינטנסיבית על חוק איסור הלבנת הון של תושבי חו"ל אשר בוצעה בארץ".

    ההעברות פוצלו לסכומים קטנים, איש לא דיווח

    לדברי שי, בחקירה עולה חשד לכאורה על מאות מיליוני דולרים אשר הופקדו מחו"ל בסניף 535 ובחברה לנאמנות תוך ביצוע עבירות חוק איסור הלבנת הון,

    מרמה והפרת אמונים. מהחקירה, עוד לדבריו, עולה החשד כי העובדים החשודים בפרשה לא דיווחו כנדרש על סכומי הכסף הגדולים אשר הועברו לבנק ולחברה ואשר היו צריכים להיות מדווחים במסגרת חוק איסור הלבנת הון. בנוסף, לדברי שי עולה כי הלקוחות ניצלו את החוק המאשר סכום מינימום לדיווח ועובדי הבנקים אשר ראו שיש מספר רב של העברות כספים עד לסכום המינימום והיו אמורים לדווח על כך לא עשו זאת (החשד הוא כי סכום ההעברה פוצל למספר העברות - שהסכום שלהם פחות מסכום המינימום המחייב דיווח).

    אחת הדוגמאות שנותן שי, היא סכום כסף שהופקד בסך 10 מיליון דולר בבנק ועל סמך הסכום הזה נלקחה ההלוואה ומיד הכסף כשהוא מולבן עזב את המדינה וחזר לחו"ל. ביאחב"ל אומרים כי בתוך הפרשה כולה יש 80 פרשות של הלבנה ונכון לעכשיו בחנו החוקרים כ-200 לקוחות אשר הגיעו לחקירה מתוכם 45 לקוחות שיש נגדם ראיות לכאורה לביצוע עבירות של ההלבנה.

    המפקח על הבנקים, יואב להמן, אמר כי "חקירת המשטרה בסניף 535 ובחברה לנאמנות של בנק הפועלים וביקורת הפיקוח על הבנקים שנערכו בהם במקביל ממחישים בארץ ובחו"ל את הפעילות הנרחבת הננקטת בישראל במתואם על ידי כל רשויות האכיפה יחד עם המערכת הבנקאית למיגור תופעות חריגות של הלבנת ההון. מאחר שהמערכת הבנקאית מרכזת את עיקר הפעילות הפיננסית בישראל ואת ניהול החשבונות והעברות הכספים הרי שיש לבנקים אחריות לתפקיד מרכזי במאבק כנגד הלבנת ההון".

    להמן הוסיף כי מאז כניסת חוק איסור הלבנת ההון, נערכו 40 ביקורות שנועדו לוודא היערכות ראויה של הבנקים נגד התופעה. "אין ספק שזה מסר - והמסר הוא שהמדינה נאבקת בתופעה הזאת וזה מסר גם לעובדים שלא הבינו את החוק והקלו ראש. הביקורת שלנו עדיין לא הושלמה". להמן מוסיף ואומר כי החקירה והמעצרים לא יפגעו כלכלית בבנק הפועלים, אך יפגעו להערכתו בתדמית הבנק.

    ראש אגף החקירות במשטרת ישראל, ניצב דודי כהן, אמר כי בחקירה היה שיתוף פעולה בין רשויות המדינה כגון בנק ישראל, המפקח על הבנקים, הרשות להלבנת הון וכי המשטרה אשר עסוקה בהתמודדות על ההתנתקות מתמודדת גם בתחום הפשיעה. ביאחב"ל מוסיפים ואומרים כי מדובר במדינות רבות שמהן הועבר הכסף - וכי יצטרכו לעשות למעלה מ-50 חיקורי דין במדינות שונות.

    בבנק הפועלים טרם הגיבו לידיעה. סניף הבנק ייפתח מחר כרגיל על מנת שלא לפגוע בהמשך פעילותו ובלקוחות אשר אינם קשורים לפרשה.

    (06.03.05, 11:40)

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3054473,00.html

     
  2. ראול Member

    הצטרף ב:
    ‏22/8/03
    הודעות:
    4,578
    לייקים שהתקבלו:
    0
    כנס לפה.

    ארתור, חץ.
     
  3. Barcik Member

    הצטרף ב:
    ‏28/8/03
    הודעות:
    6,708
    לייקים שהתקבלו:
    0
    בערך 10 דקות אחרי ששמענו את זה שיערנו שרוסים מעורבים. וראו הפלא. http://www.asoccer.co.il/forum/html/emoticons/biggrin.Xxx
     
  4. Nesta Warden of Milano היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏9/1/03
    הודעות:
    15,930
    לייקים שהתקבלו:
    174
    מין:
    זכר