נושא שכולל בתוכו הרבה נושאים לויכוח- דעתכם בבקשה

הנושא בפורום 'פורום אוף טופיק' פורסם ע"י Roy, ‏28/1/04.

  1. Roy Member

    הצטרף ב:
    ‏30/7/02
    הודעות:
    1,631
    לייקים שהתקבלו:
    0
    אני רוצה לשתף אתכם במקרה שקרה בביה"ס שאני לומד בו השבוע, והגיע אפילו לקול ישראל וחדשות ערוץ 2 היום.

    הכל מתחיל בתערוכה של מגמת אמנות שכבת י"א, השכבה בה אני לומד. קודם כל, צריך להבין, הבי"ס, תיכון אלון, הוא בי"ס לאמנויות. יש בערך 3 כיתות רגילות של מגמות מדעית והומנית, עוד שתי מגמות מדעיות- רב תחומית וטכ"מ, ושאר הכיתות הן כיתות שמשלבות מגמות אמנות כמו מחול, אמנות חזותית, תיאטרון, קולנוע ומוזיקה. בקיצור, כל שנה יש תערוכה או שתיים של מגמת האמנות, וכמובן שזה מאוד מיוחצ"ן ונחשב. באים כתבי חדשות מקומיים, אנשים מכובדים ממשרד החינוך וכו' וכו'.
    הסיפור מתקדם- עכשיו אנחנו ביום פתיחת התערוכה. אירוע חגיגי, באים כל המכובדים, וביניהם המנהל. פתאום המנהל רואה שתי עבודות שהוא דורש להוריד מיד. האחת, עבודה שהוא מגדיר כפורנוגרפית- ציור שבו רואים תנוחות סקס. העניין פה הוא, שלדעתו זה עבר את גבול הטעם הטוב. מין הסתם חלק מאמנות זה עירום, ואכן היו ציורי עירום שהכינו תלמידי המגמה, אבל זו עברה את גבול הטעם הטוב לפי המנהל. הטיעון של תלמידי המגמה הוא, שציור התנוחות נעשה עפ"י רישומים שנמצאים בספר מסויים שנמצא בספריית ביה"ס. העבודה השניה שהורדה, וזה העניין הגדול בכל הסיפור, היא מיצג שבו קושר הצבא למוות. עבודה של ילד פציפיסט, שהכין מיצג שבו ישנם כל מיני פתקים כמו "לכבוד הרמטכ"ל, תוציא אותנו כבר מהשטחים", או "צריך לרחוץ את גוויות החיילים כדי שייראו טוב בפני העולם". בקיצור, ביום הפתיחה עצמו, מול כולם, המנהל דרש להוריד את העבודה, ומיד.
    ילדי המגמה החליטו שכולם ביחד בעסק, ואם מורידים עבודה של תלמיד אחד, כל התלמידים האחרים מורידים גם הם את עבודותיהם, ללא כל אישור מההנהלה. הם הצליחו להגיע להסכמה על העניין, והעבירו את התערוכה לבית של אחת מתלמידות המגמה. במקום כל מיצג וציור שהם הורידו, הם תלו שלט קטן שעליו נכתב- "צונזר". הם החליטו שזו חוצפה שבבי"ס לאומנויות מצנזרים אומנות, אמרו שאותו ילד שהכין את המיצג בא להביע את דעתו בלבד ולא רצה להסית לשום מטרה, ושזו לא דרך לבוא ולהוריד מיצג ביום הפתיחה של התערוכה, מול כל הנוכחים.
    זה קרה לפני יומיים, ומאז תלמידי המגמה רותחים על הנושא, מוריהם זועמים שהתלמידים הורידו את העבודות מבלי להתייעץ איתם, וההנהלה כועסת על כל העניין. נוצר קצר ונתק בין ההנהלה לתלמידי המגמה, והיום התלמידים הופתעו לשמוע שהמנהל הלך להתראיין לקול ישראל, ולדבריהם הוא שיקר בנוגע לכל המקרה. הכעס שלהם גבר מכך שהמנהל בחר ללכת לתקשורת, לאחר שהם סירבו להתראיין לעיתונות המקומית פה, כולל הילד שהכין את המיצג. בתגובה, חלק מתלמידי המגמה הגיבו ברדיו, וגם כתב מערוץ 2 בא לסקר את הנושא.

    עכשיו, עולות פה כמה סוגיות מאוד חשובות-
    1. האם מה שהיה פה זה חציית גבולות הטעם הטוב ע"י תלמיד המגמה? האם לעבודה כזו יש מקום במוסד חינוכי, גם אם זה בי"ס לאומנויות? לדעתי זכותו של התלמיד להחזיק בדעה הזו, למרות שהיא מנוגדת לחלוטין לשלי, אבל אי אפשר להציג עבודה כזו, גם אם זו אמנות, בבי"ס שכפוף למשרד החינוך. שיתלה את זה בחדר, שיתלה מחוץ לבית שלו, שיפרסם באינטרנט, אבל לא בבי"ס.
    2. האם באמנות מותר הכל? האם המנהל סתם פיות? לדעתי בקשר לעובדה שהעבודה הורדה, המנהל עשה כמו שצריך.
    3. האם הדרך שבה הוא עשה את זה הייתה ראויה? פה יש תמימות דעים גם בקרב המורים וגם בקרב התלמידים. זו לא דרך להוריד עבודה. אחרי הכל, זו עבודה של תלמיד, ולא של אמן מקצועי, ותנסו רגע לחשוב איך הרגיש אותו תלמיד כאשר עבודתו הורדה מול כל הנוכחים שבאו לפתיחת התערוכה.
    4. האם העבודה פוגעת? מסיתה? או רק מביעה דעה אישית של תלמיד? תלמידת המגמה, שאמה היא אלמנת צה"ל, אמרה שהעבודה לא פגעה ברגשות אמה. האם העבודה הזו אכן מסוגלת לפגוע ברגשות?

    באמת מעניין אותי לשמוע מה אתם חושבים, תודה מראש.
     
  2. Roy Member

    הצטרף ב:
    ‏30/7/02
    הודעות:
    1,631
    לייקים שהתקבלו:
    0
    עוד קצת חומר רקע על המנהל, שיעזור לויכוח- זה לא שהוא נתפס כדמות לגיטימית שטעתה פעם אחת. הוא נחשב בנאדם שנוא בקרב תלמידי האמנות, מכיוון שקודמו היה פתוח הרבה יותר, והמנהל הנוכחי מנסה לטענתם להפוך את ביה"ס ל"מכונת ציונים", והם טוענים שזו לא מטרתו של הבי"ס הספציפי הזה, ולכך קיים התיכון המקביל ברמה"ש, תיכון רוטברג.
    בקשר למנהל, טוענים עליו שהוא מתנהג כדיקטטור. לדוגמא, בהצגה של מגמת תיאטרון, שעסקה באלג'יריה בשנות ה-80 של המאה ה-19, אחת השורות הייתה "מוות לערבים"- בלי קשר למשמעות של זה היום, אלא במשמעות של הצרפתים או משהו כזה, ששלטו אז באלג'יריה. בקיצור, כמחאה, המנהל קם ועזב את ההצגה באמצע בהפגנתיות, ולאחר מכן בוטלו שאר ההופעות של ההצגה.

    לדעתי, הוא חייב למנות מין "אחראי טעם טוב", שדעתו תהיה מקובלת עליו, ותבדוק כל דבר אמנותי שעולה בביה"ס לפני שהוא עולה, ודגש על לפני, ותחליט אם הוא ראוי. זו לא דרך להוריד דברים לאחר שהם כבר באוויר.
     
  3. Julian Joachim Member

    הצטרף ב:
    ‏30/7/02
    הודעות:
    7,506
    לייקים שהתקבלו:
    0
    שמע רוי תיקח את התגובות בעירבון מוגבל כי אנחנו לא יודעים בדיוק מה קרה שם.

    לדעתי בכל אופן, מותר היה לתלמיד להכין עבודה שכזו, למרות שאני סולד מאוד מהדעה הזאת, וגם מותר לו לפרסם אותה בתערוכה (לפי מה שכתבת היא באמת לא נשמעת מסיתה מדי, אלא פשוט מציגה את הרגשות שלו). מצד שני, מותר היה למנהל אם הוא הרגיש שהאובייקט הספיציפי הזה עשוי לפגוע באנשים, ומי יודע אולי איזה הורה שכול יראה את הפרוייקט הזה ועד שהוא הצליח להתגבר על הטראומה של המוות של הבן שלו בצבא, פתאום הכל יעלה, ועוד בפומבי? צריך להתחשב ברגשות של אנשים ואני כן חושב שאם האחראי העליון מקבל החלטה צריך לכבד אותה. הצעד שנהגו תלמידי המגמה הוא טפשי מאוד לדעתי ומנסיוני בבתיספר הוא לא יעזור להם להשיג את המטרה.

    אה, ואני מאוד מסכים עם הקביעה שלך בסוף לגבי אחראי "טוב טעם" ואני חושב שהוא צריך לבוא משני הצדדים ביחד (נגיד מורה מאוד אהוד ע"י שני הצדדים, או משהו כזה).
     
  4. שגיא Guest

    תראה, לכל בנאדם יש את החופש הביטוי, ועל אחת כמה וכמה את חופש המחשבה והדעה. התלמיד רשאי כמובן לבטא את הרגשותיו, ואם זה על ידי מיצג אומנותי, מה טוב. כמובן שזה עדיף על הסתה ציבורית, לדעתי יש פה הגזמה של המנהל, מה גם שאתה מצייר אותו כדמות דיקטטורית, דבר שלא מוסיף אליו חיבה כנראה. לדעתי הצורה שבה הוא עשה את זה היא מבישה, דברים כאלה צריכים להיות ברורים מההתחלה, אם יש איזשהו גבול על ידי המנהל, מן הראוי שזה יועבר לפני תחילת פרוייקטים כגון תערוכות, ושכל אחד ידע בדיוק מה מותר לו, אבל אם הוא בא אחרי שהעבודה גם מוגמרת, פה יש צד של חופצה, זלזול, וכמובן פגיעה לא קלה בתלמיד.

    הייתי גם שמח לשמוע מה בדיוק היו מילותיו של אותו מנהל מפוקפק ברדיו...