קשה להיות סטודנט בישראל. האמנם?

הנושא בפורום 'פורום אוף טופיק' פורסם ע"י Barcik, ‏22/10/06.

  1. Barcik Member

    הצטרף ב:
    ‏28/8/03
    הודעות:
    6,708
    לייקים שהתקבלו:
    0
    לקראת תחילת שנת הלימודים האקדמאית, יצאה התקשורת הישראלית בליין כתבות דמגוגיות מהסוג האהוב עליה: "עושקים את הסטודנטים האומללים וגונבים לכיס הפרטי".

    גיבוב שטויות כמו זה לא ראיתי זמן רב. מדובר בכתבה פלצנית מנותקת מהמציאות, שמן הסתם תתקבל כאמת טהורה על ידי 90% מאזרחי המדינה.

    אני החלטתי להגיב לחלק מהדברים במאמר.

    איזה בזיון! מכריחים את הסטונדטים שלנו לעשות השקעה כלכלית נבונה כמו הלוואה שמטרתה מצב כלכלי מבוסס בעתיד!

    חבר טוב שלי עבד בחצי שנה האחרונה כדי לממן את הלימודים. בתקופה הזו, הוא אסף די כסף כדי לשלם על על 3 שנות הלימוד שלו בבר-אילן, ועוד נותר לו מעט כסף on top. שוב, שימו לב - תוך חצי שנה הוא גייס את כל שכר הלימוד ל- 3 שנים. כעת, הלימודים האישיים שלי כוללים כ- 20 שעות לימודים שבועיות. אני מעריך שהממוצע עבור סטודנטים הוא כ- 25 שעות. נותר די והותר זמן כדי לעבוד בחצי משרה ולהרוויח סכום כסף נאה. בנוסף לכך, חופשת הקיץ של הסטונדטים עורכת מעל ל- 3 חודשים. כל סטודנט אשר היה חכם דיו להשקיע במועדי א' ולא להתקע עם 8 מועדי ב' בספטמבר, יכול להרים כמות נאה של כסף בתקופה הזו, במידה וירצה.

    אין כסף? אל תקנה כלי רכב ואל תשכור דירה.

    אולי על הממשלה לממן לכל אזרח בילויים וטיולים? שכל בן-אדם יעשה את השיקולים שלו. אם הוא במצוקה כלכלית ומחליט בכל זאת לפנק את עצמו, הרי שזוהי בעייה שלו בלבד. איך אפשר להכליל "הנעלה" ו"אירועים משפחתיים" תחת הוצאות אקדמיות? אולי ריקי תקבל מלגה לקניית נעליים?

    כידוע לכם, אחוז נכבד מאוד מהציבור מעשן. בן-אדם שמעשן חפיסה ליום יכול לממן כמעט את כל הסכום הזה במידה ויגמל. בן-אדם שמעשן בצורה מתונה - נניח שתי חפיסות לשבוע - יכול לשלם רבע מהסכום. נותרנו עם סכום סביר למדי של 5-6 אלף. כסף למחשב וטלויזיה השגתם, ואת זה לא? מה עוד שיש פקדון מהצבא שמקבלים עם השחרור, ולא חייבים לבזבז אותו על טיול לתאילנד. שכר הלימוד באוניברסיטאות ממש לא גבוה. מכללות לעומת זאת יקרות בהרבה, אך מי מונע מכם להשתמש בראש, לשפר בגרויות ופסיכומטרי ולהתקבל לאוניברסיטה? רוצים לקחת את הדרך הקלה, תשלמו כסף.

    א. הרבה מאוד סטודנטים פטורים מקורסים אלה.
    ב. קורס בברליץ עולה 7,000.
    ג. אפשר לקחת את הקורס הזה באוניברסיטה ולשלם כחצי מהמחיר המדובר.

    לא מחוייב. אני עצמי ויתרתי השנה על שירותי רווחה וחסכתי 300 שקל.

    את הספרים ניתן להשיג, לפחות באוני' ת"א, בסוג של ליסינג. אני לא חושב שאי-פעם שילמתי יותר מ- 100 ש"ח לשנה.

    המכה האמיתית, אם כי זה מתקזז מול השכרת דירה (ואם הסטודנט משכיר דירה רחוק ממוסד הלימודים, זו באמת בעייה שלו).

    שוב, בעייה של מי זה שהסטודנט מקבל קנסות? מנין הזכות להתלונן?

    אני לא חושב שיש אוניברסיטה אשר לא מציעה שירותים אלה בקמפוס.

    אלוהים אדירים! סטודנטים צריכים עזרה מההורים! הרי עד גיל 25 חייבים לנתק כל קשר עם הבית ולבקש סיוע כלכלי זוהי חרפה לדורות!
    לכל מי שחושב אחרת, ההורים הולכים לעזור לכם כלכלית גם בעוד 20 שנים. סיוע במימון לימודים זה דבר טבעי לחלוטין. באשר לסטודנטים הבאים ממשפחות אשר פשוט אין ביכולתן לסייע, יש מלגות. בנושא הזה, אני לא בקיא. יתכן ואין די מלגות, ואנשים רבים להם היא מגיעה לא זוכים לה. ובכל זאת, להרבה מאוד מהמתלוננים יש גב כלכלי בבית.

    דבר נוסף שהוכח הוא שהרמה האקדמאית של ארה"ב (40,000 דולר לשנת לימודים בהרווארד) עולה בהרבה על הרמה האקדמאית בגרמניה (חינם).



    אני סטודנט. בשנתיים האחרונות, ראיתי הרבה מאוד אנשים שמתבטלים באוניברסיטה - בשיעורים ומחוץ להם - ומתלוננים אח"כ. אף אחד כבר לא לוקח את האחריות על מעשיו שלו, וכולם מחפשים את השעיר לעזאזל. כאשר בן-אדם שיש לו את האמצעים - הן מבחינת כסף, הם מבחינת זמן, והם מבחינת יכולות אינטלקטואליות - ופה הגדרתי את רהרוב המוחלט של הסטודנטים - לא עושה בהם שימוש ראוי, אין לו את הזכות לבכות אח"כ.
     
  2. AW forever Member

    הצטרף ב:
    ‏31/3/06
    הודעות:
    7,285
    לייקים שהתקבלו:
    0
    אני אגיב על הטענות שלך אחת אחת, אבל קודם אשאל- מה אתה לומד? כי באמת מצחיק שראיינו לכתבה הזו כל מיני סטודנטים בפקולטה למדעי הרוח, שהיא ידועה כהכי פחות תובענית מכל הפקולטות. אני באופן אישי לא מוצא זמן לעבוד במהלך הלימודים (בטח שלא ברמה שמכסה לי את שכר הלימוד+הוצאות המחייה). אולי השנה כן.

    "אין כסף? אל תקנה כלי רכב ואל תשכור דירה.", "המכה האמיתית, אם כי זה מתקזז מול השכרת דירה (ואם הסטודנט משכיר דירה רחוק ממוסד הלימודים, זו באמת בעייה שלו)."
    להזכירך, האוניברסיטה היא לא רק עבור תושבי ת"א, ירושלים, חיפה וב"ש- גם עבור כאלה שגרים רחוק יותר מגיע לקבל השכלה. להגיד "זה בעיה שלו" זה מגוחך- הכל פה זה הבעיה של הסטודנט, וזאת בדיוק הנקודה.

    "אולי על הממשלה לממן לכל אזרח בילויים וטיולים?"- א'- בהולנד זה מה שקורה- סטודנט מקבל קצבה מיוחדת לחופשת הקיץ. אתה בוחר להתעלם ממקדם השחיקה של סטודנט ממוצע שעובד, לומד ועושה מילואים. זה בא לידי ביטוי בציונים.

    "כידוע לכם, אחוז נכבד מאוד מהציבור מעשן..."
    כידוע לך, רוב מוחלט של הציבור משתמש בנייר טואלט- איזה בזבוז! אם רק היו עוברים לנגב עם היד כמו בהודו אפשר היה לממן את כל שכר הלימוד בלי בעיה!

    "אני עצמי ויתרתי השנה על שירותי רווחה וחסכתי 300 שקל"- בבן-גוריון אתה כן מחוייב.

    "שוב, בעייה של מי זה שהסטודנט מקבל קנסות? מנין הזכות להתלונן?"
    אני חושב שהתלונה פה היא על החניה שלא קיימת ברוב האוניברסיטאות.

    "אני לא חושב שיש אוניברסיטה אשר לא מציעה שירותים (אינטרנט) אלה בקמפוס."
    נו, באמת. אולי גם אפשר לעבור לישון בקמפוס ואז לגמריי לחסוך את השכר דירה? זו הוצאה אינטגרלית מסך ההוצאות. קשה מאוד להסתדר בלי (הצעה שלי- תנסה להתנתק מהאינטרנט וספר לי איך זה מרגיש)

    "אלוהים אדירים! סטודנטים צריכים עזרה מההורים! הרי עד גיל 25 חייבים לנתק כל קשר עם הבית ולבקש סיוע כלכלי זוהי חרפה לדורות!"
    זה במידה ולהורים יש לתת. אם אין? אז זו באמת חרפה לדורות.

    "דבר נוסף שהוכח הוא שהרמה האקדמאית של ארה"ב (40,000 דולר לשנת לימודים בהרווארד) עולה בהרבה על הרמה האקדמאית בגרמניה (חינם)."
    וזה קשור, לדעתך, לזה שהלימודים יקרים? פה בדיוק קבור הכלב בטיעונים שלך- אתה יוצא מנקודת הנחה שהאוניברסיטה לא צריכה להיות מוסד נגיש לכל אדם, אלא רק לבעל האמצעים והכוחות הפיננסיים להתמודד איתה, וזה טעות. זה אינטרס מס' 1 של המדינה לתמוך בסטודנטים, שאחרי זה מחזירים על התמיכה הזו בריבית דריבית דרך המיסים שהם משלמים ובעבודה שהם מבצעים ככוח עבודה איכותי. זה שבמדינה הדפוקה שלנו לא מבינים את זה זה רק מראה לאיזה כיוון המדינה הולכת. רק תסתכל על מה שקורה בתארים הגבוהים- בריחת מוחות מטורפת לחו"ל, בעידוד האוניברסיטה. פעם אנשים באו ונשארו כאן בגלל האידיאלים, היום האידיאלים הלכו ונשאר הבלוף.
     
    נערך לאחרונה ב: ‏22/10/06
  3. uri משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏13/8/03
    הודעות:
    15,993
    לייקים שהתקבלו:
    3,506
    מין:
    זכר
    גם אני חולק על דעתך בוריס. אומנם הכתבה קצת מוקצנת בכדי להדגיש את הבעיה, אבל בהחלט כאחד שכבר שנתיים חיי לבד בת"א ועכשיו לומד ומשלם מכספו על הכל ללא עזרה. אני חייב לציין שזה מאוד קשה כלכלית. ועד שלא תחיה לבד ללא עזרה לא תבין.
     
  4. Rosner VFB 1893 מנהל כללי

    הצטרף ב:
    ‏29/5/05
    הודעות:
    21,635
    לייקים שהתקבלו:
    300
    מין:
    זכר
    מסכים עם אורי, אוקי, אני לומד בחו"ל ולא בארץ, אבל אני לא בטוח שיש הבדלים גדולים כיום פרט אולי לעובדה שבגרמניה לא משלמים שכר לימוד( באיזור שלי לפחות).
    אבל יש לאזרח זר בגרמניה הוצאות אחרות(כמובן שקשיים גם למצא עבודה) ונטל לא קל בכל מיני דרכים אחרות, ככה שאל תמהרו לברך אותי על ההחלטה ללמוד בחו"ל.

    אבל מאחר ואנחנו מדברים על ישראל, אני איכנס דווקא לדוגמא של בת דודה שלי...
    היא עבדה לפני האוני' אם זה בישראל ואם זה בארה"ב, מצבה הפיננסי היה סביר פלוס, היא מימנה לעצמה את השנה הראשונה באוני' ואפילו קנתה לעצה פיג'ו חדשה, שכרה חדר בדירה (שום דבר רברבני).
    בשנה השניה החלו קשיים כלכלים ליפול עליה, היא מכרה את האוטו, נאלצה לעבור לגור עם החבר וכו...
    בשנה השלישית שלה שהתחילה עכשיו היא שילמה את שכר הלימוד, עכשיו היא כבר עומדת במינוס של אלפי שקלים בבנק, וכל זה למרות שהיא עבדה בשנה האחרונה תוך כדי הלימודים למרות שחשבה שהעבודה שלה לפנח הלימודים תספיק לה כדי לממן את עצמה. לא רק שזה הפשיע לרעה על הממוצעים שלה (בלי להתרברב אבל היא בחורה מבריקה), אלא שמצבה הכלכלי כעבור לא השתפר והמינוס רק גדל.
    אז היא לוותה כסף, היא נתמכת עכשיו על ידי החבר שלה, אבל היא למעשה קרסה כלכלית.
    בוריס, מבלי לבקר אותך, אבל שאתה חיי לבד פלוס השכר לימודים פלוס כל מיני הוצאות שונות פלוס פלוס פלוס..

    ממש, אבל ממש לא קל!
     
  5. Barcik Member

    הצטרף ב:
    ‏28/8/03
    הודעות:
    6,708
    לייקים שהתקבלו:
    0
    מדעי המחשב בת"א.

    היא גם ידועה כפקולטה הכי פלצנית ושמאלנית.

    בוא ניקח בן-אדם שגר בעכו ולומד בת"א. אם הוא שוכר דירה אי-שם במרכז ת"א, ההוצאות שלו על נסיעות בתחבורה ציבורית הן בערך חצי מהסכום המדובר. אם הוא מעוניין לעומת זאת לגור ברחובות, אז הוא ישלם את מלוא הסכום. שיעשה את הבחירה המתאימה לו (כמובן גם בהתחשב בעלות הדירה ואיכותה), אבל שלא יתלונן לאחר מכן שהוא נדפק משני הצדדים.

    סלח לי, אבל זה פשוט לא יכול להכנס תחת קורת גג אחת עם "הוצאות לימודיות". כ"כ הכבוד להולנדים, אבל מה שהם עושים זה בונוס.

    סחתיין על הציניות.
    נשוב לפואנטה - 8,500 שקל לשנה זה לא הרבה כסף עבור לימודים אקדמיים.

    אתה שם לב שלפי מניין ההוצאות של הסטודנטים על פי הכתבה, כל אחד מהם אמור לחיות בבית בת"א, להחזיק באוטו צמוד, לנסוע למוסד הלימודים באוטובוס, להחזיק בבית ספרייה ומחשב, ועל הדרך לזיין פעמיים בשבוע בבית הקפה היוקרתי מתחת לבניין?

    אם אין, צריך לעזור. לרוב המתלוננים יש. בוא נחזור לפקולטה למדעי הרוח של ת"א. מדובר בחבורה של שטיינרים וגולדבלטים שמוצאם מאזור ת"א. כמה מההורים שלהם לא יכולים לסייע?


    מעולם לא אמרתי את זה. נהפוך הוא, האוניברסיטה חייבת להיות נגישה לכל בן אדם ראוי. אבל כשאנשים לא עושים את כל מה שהם מסוגלים עליו ואז מתלוננים בציפייה לקבל הכל, זה מטריף אותי. אם קראת די הודעות שלי, אתה יודע שאני שונא את הדמגוגיה הפלצנית של התקשורת, ומתעב את המיתוס שהם יצרו ומאמינים בו כי ישראל הוא המקום הכי רע עלי אדמות.


    בריחת המוחות המטורפת לחו"ל קשורה קודם כל בגלל שהמדינה (גם הגוף, גם התקשורת וגם דעת הקהל של האזרחים) שונאת הצלחה. כל בן-אדם מצליח הופך מיידית לעשיר שעושק את העניים. לא משתלם להצליח במדינה הזו, וזה לא קשור בכלל ליחס הסטודנטים. המטרה המוצהרת שלי בחיים היא להרוויח מיליונים, אבל אם חס וחלילה אני אעשה את זה אז יהיו בוואלה כתבות זועמות על המשכורת שלי מול השכר של חקלאי בנגב. במקום לשאת באחריות על מעשיהם, אנשים מעדיפים להפנות אצבע מאשימה למעלה לאותם אנשים שכן הצליחו. לא עדיף לעבור לגור בבית פרברי בארצות הברית ולהרוויח יותר כסף עבור פחות עבודה?





    אורי, האם אתה חייב לחיות ללא עזרה במקום יקר במרכז ת"א? אני מבין שבגילך בהחלט לא כיף לחיות בבני-עיש, אך האם מצבך כפוי?
    אורי ולירן - מצטער על השאלה האישית, אבל זה דרוש לצורך הדיון: האם משפחתכם לא מסוגלת לסייע לכם?
     
    נערך לאחרונה ב: ‏22/10/06
  6. Rosner VFB 1893 מנהל כללי

    הצטרף ב:
    ‏29/5/05
    הודעות:
    21,635
    לייקים שהתקבלו:
    300
    מין:
    זכר
    בוריס, אני כמו בת דודה שלי מחפשים את הדרך העצמאית.
    כמו בצבא, חפרת לעצמך בור, עכשיו תצא ממנו לבד, לאבא ואמא יש את הצרות שלהם.

    וסתם לידע כללי, אני מקבל עזרה מההורים שלי, לא סכומים גדולים, אלא רק כדי שהם יהיו רגועים שאני אוכל וכו.
     
  7. AW forever Member

    הצטרף ב:
    ‏31/3/06
    הודעות:
    7,285
    לייקים שהתקבלו:
    0
    והבן אדם שגר בעכו לא צריך לבוא הביתה מדיי פעם? אתה יודע כמה עולה כרטיס רכבת לעכו? (רמז- יותר מטיסה מברלין ללונדון באיזי ג'ט)
    גם להורים שלי יש, אבל ראבק, זה לא אומר שאני צריך לחלוב אותם! בשביל מה משלמים מיסים? לא בשביל שהמדינה תעניק לי את השירותים האלה?
    8,500 שקל לשנה זה כן הרבה כסף, כי זה כסף שצריך להגיע מאיפהשהוא. אולי לרדת לזנות?
    ישראל זה לא המקום הכי רע עלי אדמות, אבל אתה לא יכול לקחת מהאזרחים כ"כ הרבה (מיסים, 3 שנים מהחיים לצבא) ולתת להם בתמורה כ"כ מעט.

    תשמע, הבעיה המרכזית היא שהסטודנטים צריכים להיות- במדינה מתוקנת- אוכלוסייה ששומרים עליה בצמר גפן, מגוננים עליה ומאפשרים לה להתמקד בלימודים, כיוון שזוהי טובת הכלל ולא רק טובת הסטודנט.
    בריחת המוחות שהתייחסתי אליה היא מחוסר תקנים/משרות/מלגות לדוקטורנטים ומאסטרנטים וזה מגיע למצב שהדיקן מפנה אותם לאוניברסטאות בחו"ל. חלק חוזרים, ואל אלו שנשארים אפשר להתייחס כמו אל "השקעה מבוזבזת".
     
    נערך לאחרונה ב: ‏22/10/06
  8. Barcik Member

    הצטרף ב:
    ‏28/8/03
    הודעות:
    6,708
    לייקים שהתקבלו:
    0
    אם כך, לירן, זוהי בחירה שלך ושל בת-דודה שלך. בחירה לגיטימית, אין ספק, אך מצד שני זה יהיה לא צודק ממך להתלונן על מחסור בסכום X של כסף כאשר יש לך מנין לקחת אותו. זוהי החלטה שלך ועליך לקחת אחריות עליה.

    חודשיים במשכורת מינימום.



    לצורך העניין, מרבית הסטודנטים מסתדרים. לרוב, בעזרת ההורים (כאמור, מצב תקין לחלוטין בעיניי). אני חושב שמדובר במיעוט קולני פה, אבל אני פשוט שונא את האופן שבו כלי התקשורת משליכים זאת על כלל הסטודנטים.
     
    נערך לאחרונה ב: ‏22/10/06
  9. GUTE Member

    הצטרף ב:
    ‏17/5/06
    הודעות:
    1,300
    לייקים שהתקבלו:
    1
    בוריס, אני מסכים עם חלק מהדברים ולכן אגיב רק על הדברים שאיני תמים דעים איתך לגביהם.
    אמנם השכר לימוד האונברסיטאי הוא באמת לא גבוה אבל עם זאת ישנן המון מכללות שגובה שכר הלימוד שם מגיע עד ל30 אלף שקל לשנת לימודים. המדינה שלנו אכן עוזרת מאוד לסטודנטים אבל ישנם עוד מקומות וחורים שצריך לסתום בנושא. לדוגמא: אני חושב שסטודנטים רשאים לנסוע בחינם בתחבורה הציבורית. ברגע שנאמץ את קהילת הסטודנטים במדינה כמו שאנחנו מאמצים את חיילי צה"ל , ניצור פה דור מוצלח מאוד שיוכל להתרכז יותר בלימודיו.

    אני ויתרתי השנה על שירותי הרווחה בבן גוריון. הדבר אפשרי, בדוק זאת שוב.

    שנת לימודים פוריה ומוצלחת לכל הסטודנטים שבנינו. http://www.asoccer.co.il/forum/html/emoticons/icon_thumright.Xxx
     
  10. Barcik Member

    הצטרף ב:
    ‏28/8/03
    הודעות:
    6,708
    לייקים שהתקבלו:
    0
    יש משהו שהייתי רוצה לשאול מהחבר'ה שמבינים: קיים פקדון כלשהו בשחרור מצה"ל שמיועד ללימודים אקדמאיים, לא? כיצד זה עובד?
     
  11. Julian Joachim Member

    הצטרף ב:
    ‏30/7/02
    הודעות:
    7,506
    לייקים שהתקבלו:
    0
    זה מה שנקרא "פקדון". זה איזה 5000 ש"ח לג'ובניקים, נראה לי.

    אגב, מה זה שירותי רווחה?

    אני דווקא תומך פה בבוריס באופן כללי, אבל אין ספק שהמסקנה מכל הדיון הזה היא שהמדינה כן יכולה לעזור לסטודנטים במקומות מסויימים ופשוט בוחרת לא לעשות כן. זה מעניין בעיקר על רקע העובדה שאת ציבור לומדי התורה מצ'פרים מאוד באופן כללי...
     
  12. KirkH Member

    הצטרף ב:
    ‏27/11/02
    הודעות:
    13,515
    לייקים שהתקבלו:
    70
    אתה צ'ונג, אסור לך לדבר על שום דבר חוץ מוופלות בשק"ם...

    הפיקדון בתקופתי היה משהו כמו 15 אלף ש"ח. ניתן לנצל אותו בחמש השנים הראשונות אחרי השיחרור למספר מטרות מוגדרות כגון: תשלום שכר לימוד, פסיכומטרי, מכינות, לנצל אותו לרכישת דירה, להשתמש בו על מנת לפתוח עסק או להשתמש בו על מנת לממן חתונה (מייזל טוב שיהיה למי שמתחתן בכזה גיל...).

    אחרי 5 שנים כל מה שנשאר בחשבון, שייך לך ומועבר אליך.
     
  13. GUTE Member

    הצטרף ב:
    ‏17/5/06
    הודעות:
    1,300
    לייקים שהתקבלו:
    1
    לא לא !! עשיתם סלט.

    בוריס, אתה מתכוון לפיקדון השיחרור (25 אלף שקל לחיילים קרביים). פיקדון זה שונה מ"מענק השחרור" (7800 ש"ח לחיילים קרביים) שנכנס ישר לחשבון שלנו.

    "פיקדון השיחרור" נועד לכמה מטרות.
    - חתונה
    - פתיחת עסק
    -לימודים
    -הכשרה מקצועית
    -קניית דירה.

    אם כעבור 5 שנים לא נעשה שימוש בכסף, הוא נכנס אוטומטית לחשבון העו"ש שלכם או לחילופין היתרה שנותרה ממנו.
    אני עשיתי קורס ברמנים, פסיכומטרי וחצי תואר מהפיקדון הזה. אחלה דבר שבעולם.

    עריכה - הודעה זו נכתבה בזמן כתיבת ההודעה של קירק.
     
    נערך לאחרונה ב: ‏22/10/06
  14. Barcik Member

    הצטרף ב:
    ‏28/8/03
    הודעות:
    6,708
    לייקים שהתקבלו:
    0
    ופה צריך לציין את הפסקה היחידה שהסכמתי איתה לחלוטין בכתבה.

    אלו אכן הקלות נחוצות ומתבקשות. פה מדובר בבקשות לגיטימיות והגיוניות, שחלק משמעותי מהן אכן קורה במציאות.
     
  15. uri משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏13/8/03
    הודעות:
    15,993
    לייקים שהתקבלו:
    3,506
    מין:
    זכר
    אני לא יודע מאיפה הוצאת את ה-8500. באוניברסיטה שזו ההשכלה הכי זולה לתואר משלמים כ-15000 מכללות פרטיות לוקחות 25 ומלעה.

    בעניין הפקדון. אכן אחרי השחרור החייל מקבל כסף ללימודים משהו בין 15 ל-25 אלף ש"ח תלוי מה עשית בצבא. וזה בהחלט עוזר, אבל עדיין קשה.