פליימייקר - עמדה מציאותית או שנשארנו עם מונח?

הנושא בפורום 'פורום כדורגל עולמי' פורסם ע"י Alvaro Recoba, ‏28/7/06.

  1. Alvaro Recoba משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏12/6/03
    הודעות:
    12,566
    לייקים שהתקבלו:
    0
    פליימייקר, עושה משחק בעברית, מספר 10 - אלו צמדי מילים יפים. מי לא חלם להיות אחד בילדותו? אבל האם הם עדיין קיימים בכדורגל של ימינו?
    כמובן שבכל קבוצה יש את הקשר שמשחק במרכז המגרש, מה שמכונה MC או אפילו DMC/AMC, לכל קבוצה יש שחקני קישור דומיננטים יותר ושחקני קישור דומיננטים פחות, ולכל קבוצה יש את מלך הבישולים שלה, והשחקן הטכני ביותר. אבל פליימייקר ישן וטוב, כמו שלמדנו להכיר בלא מעט מקרים, הוא בעצם שילוב של כל הדברים האלה. של הדומיננטיות, של 'הכל-עובר-דרכו', של המסירות החכמות, הבישולים הגדולים ואפשר להביא עוד 1001 ניסוחים. מה שכן, לאחר שבמשך עשרות שנים עמדה זו הייתה 'מוסד' במרכז המגרש, היום כבר קשה למצוא שחקנים שבאמת עומדים בהגדרה הקפדנית והאיכותית. ולא בגלל שהם שחקנים לא טובים, אבל כמה שהוא שחקן טוב, ולמרות המספר על הגב, אי אפשר להגדיר את רונאלדיניו, לדוגמא, כפליימייקר של ברצלונה. הדברים קצת השתנו, קוים קצת טושטשו, וכיום ניתן להחשיב מספר מצומצם של שחקנים כפליימייקרים בקבוצות המובילות. דוגמא מצויינת מהשנים האחרונות בכדורגל הישראלי דווקא היא איל ברקוביץ', ודוגמא טובה מהכדורגל של ימינו הוא חואן רומאן ריקלמה, שעוד יוכל לספר שהוא אחרון הפליימייקרים הקלאסים. אולי שתי דוגמאות אלו יסבירו לכם בצורה מוחשית יותר למה אני מתכוון. אם נסתכל על הקבוצות הגדולות- ארסנל, מנצ'סטר, צ'לסי, ריאל מדריד, ברצלונה, יובנטוס, מילאן. מכל הקבוצות האלה, היחיד שאפשר להגיד שהוא הכי קרוב לעושה משחק (ופה אני חושב שזו דעה אישית שרבים יחלקו אולי, מה שממחיש את טענתי הראשונית בהודעה) הוא אנדראה פירלו ממילאן.
    בקיצור, ניסיתי להעביר פה את הנושא. מה דעתכם עליו? האם יש היום בכלל פליימייקרים? האם צריך אותם או שאפשר להסתדר לא רע עם ההכלאות והטשטושים שקיימים היום (כריסטיאנו רונאלדו, רונאלדיניו, קאקה, רובן)?
     
    נערך לאחרונה ב: ‏28/7/06
  2. Der Kaiser Manuel Neuer מנהל ראשי

    הצטרף ב:
    ‏7/9/04
    הודעות:
    24,805
    לייקים שהתקבלו:
    335
    דיון מצויין. אלופת אירופה האחרונה ששיחקה עם פלאימייקר טבעי ומדהים היה רוי קוסטה ומילאן עוד לפני שקאקא הגיע. זידאן ואפנברג היו גם כן טבעיים, אך הינם עוד. המאמנים בכדורגל המודרני רק למדו מניסיון השנים שלא כדאי לבנות קבוצה סביב שחקן. במקרה שהרכז שלך במרכז המגרש נפצע או עוזב, הקבוצה גמורה. אף אחד לא רוצה יותר להגיע למבוי הסתום הזה.

    הוכח שכן. כולנו כאן אוהבים פלימייקרים, אבל עדיף למאמנים דווקא לא לשחק כך. ארסנל סגרו את ריקלמה, וויאריאל לא עברו כמעט את החצי במשחק הראשון. במשחק השני למרות כמה הזדמנויות, זה עדיין לא היה משכנע, כי קל לסגור שחקן בשמירה אישית. אבל זה לא אומר שאנחנו האוהדים אוהבים את מה שהמאמנים עושים (הם גם אוהבים לעשות הגנה כי זה יעיל). בכל מקרה כבר כמעט ואין בכדורגל המודרני פלאימייקרים, ולא בגלל שחסר כישרונות, אלא בגלל שמאמנים לא רוצים בכך יותר.
     
    נערך לאחרונה ב: ‏28/7/06
  3. תונל Member

    הצטרף ב:
    ‏23/6/04
    הודעות:
    1,332
    לייקים שהתקבלו:
    10
    אם משחקים עם פליימייקר אז לרוב זה אומר חלוץ 1 כי בדר"כ משחקים עם 2 קשרים מאחורי הפליימייקר ו2 בצדדים. את זידאן שמו בשמאל במדריד שזה בסדר אבל אז הוא לא תמיד נמצא באמצע כדי לפליימייק משם, או שהוא כן ואז הוא לא בשמאל כדי לעשות הגנה שהיום זה די חשוב למאמנים. בשביל ריקלמה משחקים יהלום כדי שיהיה מקום ל-2 חלוצים (ובארגנטינה 3-4-1-2 בערך), ואם כבר הזכרת את ברקוביץ' אז אחת הסיבות לדעתי שכמעט לא שיחק בפורטסמות' היא אותה סיבה- לא היה לך איפה להציב אותו, רק על חשבון חלוץ ואין סיבה להוריד את איגביני\שרינגהאם לספסל בשבילו (האמת שגם בשבילו ניסו יהלום אבל ירדו מזה).
    אז כדי לשחק עם שני חלוצים רצוי לוותר על פליימייקר, מה שאומר שצריך שהקשרים האחרים ידעו לעשות את העבודה הזאת. היום הקשרים שפעם קראו להם אחוריים לומדים לעשות טוב גם התקפה, והיום כידוע בכל קבוצה גדולה אמור להיות מישהו כזה ברמה גבוהה. שימו לב שקשר 50-50 הוא מושג שתופס תאוצה ככל שמושג הפליימייקר נדחק החוצה.
     
    נערך לאחרונה ב: ‏28/7/06
  4. uri משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏13/8/03
    הודעות:
    15,993
    לייקים שהתקבלו:
    3,506
    מין:
    זכר
    אני לא חושב שיש עושה משחק יותר מובהק בקבוצה שלו מאשר טוטי.
     
  5. משוגע בירוק Member

    הצטרף ב:
    ‏28/5/04
    הודעות:
    2,633
    לייקים שהתקבלו:
    0
    אין ספק שטוטי הוא בין האחרונים שנשארו, למרות שאין לקבוצה שלו ממש ברירה, היא לא יכולה לשחק עם שני חלוצים, בקושי עם אחד היא יכולה....
     
  6. Ljungberg 8 Member

    הצטרף ב:
    ‏14/4/04
    הודעות:
    1,154
    לייקים שהתקבלו:
    0
    אני חושב שדווקא פירלו הוא יותר עושה משחק, אבל זה עדיין לא משהסוג של זידאן,
    עושי המשחק של היום הם בעצם הורסי משחק (אירוניה) עם הברקות בהתקפה (פירלו, ואן בומל באיינדהובן, ויירה), בניגוד לעושי משחק של פעם שהיו שחקנים התקפיים עם יכולת מסירה שכל פעולה הגנתית שלהם נחשבה כבונוס.
    אני חושב שבעתיד המצב יתדרדר ושחקנים כמו גאטוסו יהיו הכי קרובים ללהיות פליימיקרים.
     
  7. Alvaro Recoba משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏12/6/03
    הודעות:
    12,566
    לייקים שהתקבלו:
    0
    שני דברים שאני חייב להביע את הסכמתי הרבה איתם:
    1. תונל בסיום ההודעה פה בעצם אמר כנראה את משפט המפתח, לא חשבתי על זה אבל זה כל כך נכון!
    2. אורי הזכיר לי את טוטי, שבשיחה עם חבר שלי שהביאה אותי לפתוח את הנושא (טוב נו, איתי) דיברנו גם עליו אבל פה כבר שכחתי ממנו. אכן אחד מאחרוני הפליימייקרים.

    בהתייחסות למה שתונל אמר, שאלה נוספת- אתם חושבים שיש מקום להצטער על המגמה הזו?
     
  8. משוגע בירוק Member

    הצטרף ב:
    ‏28/5/04
    הודעות:
    2,633
    לייקים שהתקבלו:
    0
    אני חושב שבתקופת פריחת הפליימקרים היה פיחות משעותי בחלוצים דומיננטיים מה שחוזר היום... חוץ מזה כל קבוצה שמכבדת את עצמה מחזיקה חלוץ מטרה שהמטרה שלו זה לשים גולים ממטר ועוד חלוץ שהוא בעצם כמו גם פליימייקר ויכול גם לבשל לחלוץ השני וגם להכניס בעצמו... פופולרי מאוד באיטליה למשל...
     
  9. EL Capitan Member

    הצטרף ב:
    ‏19/9/05
    הודעות:
    5,181
    לייקים שהתקבלו:
    0
    היום בכדורגל המודרני בקבוצות הגדולות לרוב אין רק פליימייקר אחד, אלא מס' שחקנים שמשתתפים בהנעת הכדור. הדוגמא הכי קלה היא בארסה, שם יש גם את צ'אבי, גם דקו וגם רונאלדיניו במקרה הצורך (וגם את אינייסטה). כיום פליימייקר הוא כבר לא הפליימייקר הקלאסי, של קשר עם אופי התקפי, ואחד שלא עוזר כלל כמעט למשחק ההגנה. פליימייקר יכול להיות היום קשר אחורי, קשר 50\50 וקשר התקפי. בכל מקרה, למרות העלמות תלות בפליימייקר אחד ויחיד, לכל קבוצה נחוץ פליימייקר, ורצוי שיהיה יותר מאחד כזה.
     
  10. wolf89 Member

    הצטרף ב:
    ‏9/5/06
    הודעות:
    2,049
    לייקים שהתקבלו:
    0
    פליימייקר כמו בעבר כיום כבר כמעט אין, כמו מהסיבות שנאמרו, דפקו את הפליימייקר דפקו את הקבוצה.
    ולכן, כיום בקבוצה בכירה ממוצעת יש לא מעט מיני פליימייקרים, או שזה יותר נכון פשוט להגיד שהשיתוף פעולה בקבוצה בכירה זו או אחרת הוא גדול עד כדי כך שאנחנו בעצם רואים שכולם מתפקדים כמעין מיני פליימייקרים.
    פליימייקר טבעי זה כבר תפקיד שחולף מהעולם, כי כמו שציינתם ארסנל חסמו את הפליימייקר של וויאריאל, ריקלמה, והרסו להם את המשחק לחלוטין, וכמו עוד הרבה דברים חולפים מהעולם, כמו אסרטגיית ה2-3-5 (שה5 זה ההתקפה) האגדית שזכורה לטוב בגלל הפועל פ"ת, גם את זה למדו לחסום. כדורגל לא נשאר אותו דבר, אלא משתנה עם הזמן.

    נכון שפליימייקר זה עמדה שמרגשת אוהדי כדורגל רבים, אבל היא כבר נהיית פחות ופחות שימושית עם הזמן, וכנגד צומח יותר השיתוף פעולה בקבוצה ובמיוחד בהגנה, ככה ראינו קבוצות חלשות יותר זוכות בתארים ומגיעות לשלבים גבוהים, כגון ארסנל, ליברפול, יוון. מה שבעבר לא היה קורה בכלל.
     
  11. EsheD משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏6/10/05
    הודעות:
    10,616
    לייקים שהתקבלו:
    2,365
    מין:
    זכר
    וחבל שככה..
    הפלימייקר מביא עיניין למשחק עם המסירות והכדורגל ההתקפי שהוא מייצר.
    היום הכדורגל ניהיה משעמם,ובלי הרבה גולים ועם הגנות חזקות.
     
  12. Sir Alex Las' Killa

    הצטרף ב:
    ‏15/10/05
    הודעות:
    3,092
    לייקים שהתקבלו:
    487
    דיון מתבקש, היו לי כבר לא מעט וויכוחים בנושא.

    עמדת הפלימייקר כמעט ולא קיימת בכדורגל המודרני, היום יש למעשה שחקנים כמו לאמפרד דקו וכו'. שמשלבים בין הגנה להתקפה {50\50}. כפי שהזכירו פה, להוציא ריקלמה וטוטי אין כמעט פלימייקרים קלאסים {כמו רוי קוסטה למשל}, ולמען הכנות גם הם לא משחקים בדיוק באריות של אירופה. אלא במועדונים קטנים שבנויים על שחקן אחד.

    בכללי קשה לומר אם זה טוב לכדורגל. מצד אחד, שחקנים כמו רונאלדיניו מקבלים חופש פעולה ואנחנו נהנים מכל מהלך שלהם. מצד שני, יש פחות חלוצים על המגרש, ויותר שחקנים שחקנים בקישור כי מישהו צריך לחפות על החורים שהם עושים. מה שאומר, באופן טבעי, שיהיו פחות שערים...
     
    נערך לאחרונה ב: ‏28/7/06
  13. cazzo Il Capocuoco

    הצטרף ב:
    ‏28/8/04
    הודעות:
    13,083
    לייקים שהתקבלו:
    827
    אני לא מבכה על זה שאין 'פליי-מייקר'.אבל מצד שני לא הייתה בעיה אם כן,אבל כיום כמו שאמרתם הפליימייקא נסתם ע"י שמירה טובה.לכן תמיד הייתי מעדיף שעושי המשחק יהיו כמה,מתוך העיקרון הזה שכדורגל הוא משחק קבוצתי.אם אומרים שרוי קושטה היה עושה משחק,אז גם קאקה הוא כזה.אבל זה בלתי הגיוני להגיד שהם יחידים שעושים ככה.עושה המשחק שאתם מתכוונים אליו בדרך כלל וכמעט תמיד,זה הוא שמוסר מסירות גאוניות לחלוץ בעיקר.אבל בעצם אין כבר מאראדונות היום,למרות שאני לא ראיתי אותו אף בשידור ישיר.יהיה יפה להגיד שיש כמה עושים משחק שמשחקים באותו מערך וזה יותר יפה לדעתי,אבל לא מספקים אותכם במספר שערים גבוה.גם טוטי ששיחק בנבחרת איטליה במערך של 4-4-1-1 או יותר נכון 4-5-1 משחק ביחד עם פירלו כעושה משחק.כלומר זה נכחד.
     
  14. אייל ברקוביץ' Member

    הצטרף ב:
    ‏29/7/06
    הודעות:
    251
    לייקים שהתקבלו:
    0
    חבל שכמעט ואין יותר פליימייקר מלבד ריקלמה,טוטי ואצלנו ברקוביץ'. פליימייקר ז שחקן שהכל עובר דרכו והקבוצה תלויה בו אבל הבעיה בפליימייקר היא שאם אתה סוגר אותו הקבוצה לא מתפקדת (ראה מקרה ארסנל-ויאריאל).
    הבעיה שרוב המאמנים מעדיפים שחקנים שיודעים לעשות הגנה וגם התקפה, כלומר 50-50 ( אנדראה פירלו) היום בכדורגל מאמנים מעדיפים שחקנים פיזים שעושים הגנה ולא שחקנים שרק תוקפים.
     
  15. cazzo Il Capocuoco

    הצטרף ב:
    ‏28/8/04
    הודעות:
    13,083
    לייקים שהתקבלו:
    827
    בטעות ההודעה הזאת הגיעה לדיון אחר.
    אני די מסכים איתך,אבל אתה טועה בדבר אחד לדעתי.מה התכוונתי להגיד בעצם שאין שחקן אחד על המגרש שאחראי על כל הדברים האלה,יש כמה.