בסכנין יש שמעדיפים לרדת

הנושא בפורום 'פורום כדורגל ישראלי' פורסם ע"י Alvaro Recoba, ‏3/5/05.

  1. Alvaro Recoba משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏12/6/03
    הודעות:
    12,566
    לייקים שהתקבלו:
    0
    כתבה מצוינת שהתפרסמה היום ב"הארץ", אני ממליץ לכולכם לקרוא.

    סכנין יורדת, ובעיר יש מי שמחייך

    מאת עלי גאלי

    שיעורים מתבטלים כשסכנין משחקת, בכיתות הותקנו טלוויזיות, ובעיר כועסים על כך שתחומי החיים הצטמצמו לכדורגל בלבד. "נמאס לי, אני מתפלל לאלוהים שניפטר מהדבר הזה", אומר הורה שבונה על הלאומית


    השבוע נערכת בסכנין תצוגת ציורים של 1,800 ילדים בגילאים 3-5. יוסרא סולימאן, רכזת הגנים בעירייה, מספרת כי 40 אחוזים מהציורים בתערוכה עוסקים בכדורגל. ההתמכרות המוחלטת של צעירי סכנין לענף אינה חדשה בעיר. חדריהם של ילדים רבים התרוקנו מכל הצעצועים והמשחקים השגרתיים. במקומם נתלו תמונות של שחקני הקבוצה - עבאס סואן הוא הכוכב המוביל - וכדורי רגל. מעטפות הספרים והמחברות של תלמידי בית הספר היסודי מעוצבות בתמונות כוכבי הקבוצה. בחורף רוב הילדים מסתובבים עם מטריות אדומות. התלבושת האחידות הכחולות כמעט ונעלמו, האדום הוא הצבע השולט.

    http://www.haaretz.co.il/hasite/images/printed/P020505/s.0.0205.1.1.9.Xxx
    כדורגל מעל הכל. 40% מהציורים בתערוכה בעיר עסקו בכדורגל

    תצלום: ירון קמינסקי

    אל נוכח ההתמכרות הקיצונית של הצעירים, אנשי חינוך רבים בסכנין דווקא מוצאים היבט חיובי בירידת הקבוצה לליגה הלאומית. גרוטסקי ככל שזה יישמע, הטירוף סביב בני סכנין גרם לירידת הישגיהם החינוכיים של התלמידים. "זה אסון שכל תחומי החיים של הילדים בגילאים האלו הצטמצמו לכדורגל בלבד. צריך להתחיל לטפל בסוגייה הזאת", אומרת סולימאן.

    נביה אבו סאלח הוא האחראי על מחלקת החינוך בעיר. אבו סאלח מודאג מהתופעה, אך הוא שומר על זהירות. הוא הרי לא רוצה להצטייר כמי שמחבל במאמצי ההישארות. "הקבוצה מהווה מענה יחיד לשעות הפנאי של הצעירים. היא קידמה את נושא הכדורגל אצל הנשים בחברה מזרחית ושמרנית כמו בסכנין, כמעט והעלימה את רמת האלימות ופעולות הוואנדליזם", הוא אומר. "הכדורגל איחד את כל התושבים, והפחית את הוויכוח על ראשות העירייה בין חמולת גנאים ובין מפלגת החזית הדמוקרטית הערבית, שנמשך מזה עשרות שנים. אלא שהישגי התלמידים ירדו. ההתעניינות הרבה בכדורגל מנעה מאנשי המפתח בעיר לחשוב על התפתחות שאר התחומים בחברה המודרנית. ירידת הקבוצה ללאומית עלולה להשאיר חלל חברתי ריק לתלמידים, ששום פונקציה לא תוכל למלא אותו בכזאת עוצמה".

    לדבריו של אבו סאלח מצטרפים רוב אנשי החינוך בעיר. מנהלי בית הספר חוששים להתעמת עם התלמידים על צבע התלבושות, משום שבמקרה כזה למעלה מ-50 אחוזים מהם עלולים לא להתייצב ללימודים. בתחילת השנה נצבע בית הספר היסודי 'אבנסינא' באדום, הותקנו מסכי טלוויזיה בחדרים כדי שהתלמידים לא יפספסו את השידורים החוזרים של משחקי הקבוצה, בזמן שהם מכינים שיעורים. בגמר גביע המדינה בשנה שעברה, נסגרו בתי הספר. התלמידים עשו לעצמם דין והחליטו לנסוע לרמת גן, מבלי שקיבלו רשות מוקדמת. "מי ששלט בשטח היו האוהדים הצעירים, וזו תופעה מאוד מסוכנת", אומר אבו סאלח.

    שרין סוכר, יועצת חינוך בבית הספר 'אל-ספא', טוענת כי "ההורים איבדו שליטה על ילדיהם בגלל הכדורגל. הכדור נמצא בכיתה, ברחוב ובחדרי השינה. בכל פעילות שהנהלת בית הספר מבצעת בתחום כלשהו, חייב להיות נוכח נציג מהקבוצה - שחקן או חבר הנהלה - כדי שהפעילות תצליח.

    פעילות של עמותת פר"ח בבתי הספר, המיועדת לעזרה לתלמידים בשיעורים, מתבטלת בכל פעם שמשודר משחק".

    התופעה מתרחבת. מורים מספרים כי תלמידים מעדיפים לשחק בחדר כדורגל מאשר ללמוד, כי "העתיד מוצלח יותר ככדורגלן". "המורים המקצועיים התחילו ללמד ולהעזר בדימויים ובכלי עזר מעולם הכדורגל כדי שימשכו את התלמידים לנושא, אחרת הכל משעמם לתלמידים", מוסיפה סוכר.

    באחת מהפנימיות היומיות, המונה 350 תלמידים, נהוג היה להעביר ארבע שעות שבועיות של חוגי העשרה במגוון נושאים - מחשבים, אמנות, מוסיקה ומורשת. השנה, על פי בקשת התלמידים, כל החוגים בוטלו, ופינו את מקומם לכדורגל. "אמא של אחד התלמידים פנתה אליי בכעס", מספר אחד מרכזי החינוך. "מה אני אעשה עם הבת שלי? היא משחקת כל הזמן בכדור. איזה נזק גרמתם לי ולה. איזו עיר משוגעת, לא נשאר בה כלום חוץ מכדורגל'". וג'מיל חלאילה, הורה אחד, מקווה ש"הלוואי והקבוצה תרד ליגה. הילדים שלי זנחו את בית הספר והלימודים, והתמכרו לכדורגל. או שאני הורג אותם או שהם הורגים אותי בכדורגל שלהם. נמאס לי, אני מתפלל לאלוהים שניפטר מהדבר הזה".

    וכיצד העירייה מתכוונת להתמודד עם התופעה? "אני מודע להתעניינות היתר של התלמידים וצעירי העיר בכדורגל והסיבה היא מחסור במשאבים ובמקומות בילוי לצעירים", אומר מוחמד באשיר, ראש העירייה. "לכן אנחנו עובדים על הקמת מועדוני כדורעף וכדורסל בעיר, במקביל לבניית מגרשי קטרגל בכל השכונות כדי לקלוט את הכישרונות".


    אתם מוזמנים לדבר כאן על מה שכתוב בכתבה, על איך מגזר פתאום משתגע לחלוטין מקבוצת כדורגל ושוכח הכל, והאם טוב להם שהם ירדו או לא. בקרוב יפתח נושא נוסף דומה אך בראיה כוללת יותר.
     
  2. יוגב אסולין Guest

    אני לא חושב שקבוצת כדורגל צריכה להיות מושפעת ממצב אוהדים שלה. אחרי הכל אוהדים באים אחרי הקבוצה באים לדחוף ובאים לעזור. שאוהדים ואנשים שקשורים בקבוצה ירצו שהיא תירד בגלל מצב כזה או אחר זה דבר לא נכון. צריך לעשות דברים אחרים שיגרמו להם למצוא את ההבדל בין המציאות לבין הכדורגל.. להביא להם עוד פעילויות חברתיות ועוד תחביבים אחרים שהם יוכלו לעסוק בו מלבד הכדורגל. מה שאני לא בטוח שהם יכולים להציע פה.

    כמו שנאמר בכתבה ירידה של סכנין והעלמותה של התופעה הזאת עבור העיר תשאיר חלל רק ענק עבור אוהדי הקבוצה שזה בעצם כל עיסוקם. החלל הריק הזה בהרבה מאוד מיקרה יתפתח דווקא לחיי רחוב חיי שכונה שבסופו של דבר מורידים את רמת הכדורגל. צריך להבין שחלק גדול מאוהדי הכדורגל (על כמה וכמה הערבים) מוציאים בחיי הכדורגל מפלט מחיים סבוכים יותר וחיים קשים יותר. כאשר עם המפלט הזה אל היה קיים עבורם כניראה היו מוציאים אחד אחר שהוא לא טוב יותר.

    צריך לדעת לנצל את הבמה של הכדורגל לפעילות חברתית בעיר להקמת דברים חדשים להתפתחות נכונה. ולהגיד שעם ירדו ליגה זה יהיה הפיתרון הטוב ביותר העיר ממש לא. אין שום בעיה באהבה ששמה כדורגל גם אם היא ניראת מוגזמת. ולמה זה ככה? כי אין שום אטרקציות אחרות.. אז שהעייריה תבדוק את עצמה ותעזוב את קבוצת הכדורגל
     
  3. Alvaro Recoba משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏12/6/03
    הודעות:
    12,566
    לייקים שהתקבלו:
    0
    הרג אותי הקטע הזה:
    אז במקום לבנות להם קולנוע, תאטרון, אנא עארף, הוא בונה להם גם מגרשי קטרגל, גם כדורסל וגם כדורעף, ואחר כך יגידו שחוץ מלאהוב ספורט הם יהיו טפשים גמורים.