משה, אני בגדול מסכים עם מה שאתה אומר, אבל לא על זה מקס דיבר (נראה לי). הוא דיבר על זה שאתה חייב לכתוב משהו מאוד ספציפי בבגרות. אתה לא יכול לנתח את זה כמו שאתה רוצה, גם אם תביא טיעונים חותכים שמוכיחים את הנקודה מעל לכל ספק. אתה חייב לפרש את הטקסט כמו שהבוחן רוצה שתפרש אותו. גם אני הרחבתי היסטוריה ותנ"ך, ואני מסכים שהחומר שנלמד שמה (בנוסף לזה שאת שתי היחידות החובה עשיתי בגרות פנימית של בית-ספר ולא של משרד החינוך) הוא מעניין מאוד. אבל עדיין, כאשר מכריחים אותך לחשוב בצורה מסוימת לבגרות ולא נותנים לך לפרש טקסטים כמו שאתה רוצה, משהו פה מתפספס.
בכל המקצועות זה ככה. השיטה בבתי הספר היום היא להוציא את היצירתיות מהתלמיד. בעצם בכל המקצועות אנחנו לומדים חומר ספציפי. המורים לא מעודדים את התלמידים להביע דעה בנושא, לא עונים על שאלות שלא קשורות בחומר הלימוד ובעצם רק גורמים לך ללמוד את מה שכתוב בספר הלימוד בע"פ. הבגרות בהיסטוריה היא דוגמא טובה. התלמידים מקבלים שאלות מאגר - 40 שאלות בערך שמתוכם 10 בערך יהיו במבחן. התלמידים רק לומדים את התשובות לשאלות האלו בע"פ. אני בטוח שחודש אחרי המבחן הם לא זוכרים כלום מהחומר.
מקס אני בכלליות מסכים איתך ועם דאייר ועם משה ועם כל מי שטוען שהכל פה יורד לטימיון אבל אני לא מסכים עם נקודה אחת שלך. למה אתה חושב שאי-אפשר לדחוס את מה שתלמידים לומדים עכשיו ב-12 שנים ל11 שנים? אפשר ללמוד את רוב החומר תוך 6 שנים, ואני ממש מגזים פה. תנסה שנייה להיזכר מה עשית ביסודי? במשך 6 שנים למדת מתמטיקה ברמה נמוכה מאוד ובמשך 6 שנים לא למדת שומדבר בעל שום ערך תרבותי-חינוכי. ומה עשית בחטיבה? בזבזת את הזמן עד שתוכל לפי החוקים במדינה לגשת לבגרות. הרי את מה שלימדו אותי בלשון בשנה אחת בכיתה י' יכלו ללמד גם בכיתה ז' ולסיים עם זה. ואת מה שלימדו אותי בתנ"ך בחטיבה במשך שלוש שנים, אפשר היה לדחוס לשבוע לימודים ואני לארג'. יומיים יספיקו. אולי לימודי המתמטיקה ידרשו קצת יותר זמן (וגם השקעה מהתלמיד והמורה), אבל בשאר המקצועות אפשר לסגור עניין אחרי כמה חודשים, לא צריך 6 שנים בשביל זה. עכשיו, נשאלת השאלה למה בעצם לא עושים את זה? כי ה"מומחים" טוענים שזה יפגע בהתבגרות של בני-הנוער בארץ והכל צריך להיעשות בשלבים, לאט לאט וגם צריך ללמד אותו להיות בני-אדם וקצת על החברה וכו'.. מבחינתי מדובר בשטות, אבל הייתי מוכן לקבל את זה אם באמת היו מנסים לעשות משהו איתנו מבחינה חינוכית-חברתית, אבל חוץ משנה אחת של מחוייבות חברתית, לא עשינו כלום במשך 6 שנות חטיבה ותיכון ורוב האנשים בכלל לא התבגרו בגלל ביצפר, אלא למרות. מצטער על הבלגאן בדבריי, אבל אין לי ממש סבלנות לשבת עכשיו ולסגנן את הדברים. אני מקווה שתבין למה אני מתכוון ואם לא, אז בהזדמנות שיהיה לי קצת יותר זמן (עוד שלוש שנים פחות חודשיים) אני אנסה להסביר.
אצלנו גם ככה יש כל יום עד שעה 3:15 או 4 וגם כל יום יש שעת 0,לפעמים גם אנחנו מתחילים להבריז כל מי שכבר נשבר לו מהיום,מגיעים עד לכזה מצב כיתה י"א ,אני עייף וגם אני בטוח שיש עוד כאלה שממש מתעייפים מכל כך הרבה שעות לימוד,אבל בדוגרי, ילדים מהיסודי? זה כבר הגזמה, כל אחד יחזור הביתה ולא יהיה לו בכלל מוטיבציה כלשהי לעשות ש.ב או עבודות,פשוט יהיו הרבה כאלה שילכו לנוח פשוט וזה הורס עוד יותר בלימודים שלהם. פשוט בושה!!!
פולדש, אתה מה זה מגזים... אתה לא יכול להגיד על החומר שלמדת בכיתה א' "הוא היה ממש שטויות, עכשיו אני לומד אותו בעשר דקות" כי מה לעשות שהיכולת השכלית של ילד ממוצע בן 7 היא לא כזאת שמאפשר לו ללמוד שברים, ולא סתם מלמדים אותם רק בכיתה ד' או ה'.
למי בכלל יש כוח ללמוד בשעות האלה? בשעה חמישית-שישית כבר אין כוח אז בשעה השמינית והשביעית כן יהיה כוח ? אני פשוט מתוסכל מזה,ומרחם על כל מי שרק מתחיל חטיבה,אני למזלי נשארו לי רק 3 שנים וחצי לסבול אז לא נורא. מה שכן,אני ישמח מאד אם הועדת דוברת הזאת תיסגר .
לא להרוג ,לגרום לה להתחרט על היום בו קיבלה את תיק החינוך,המדע והספורט. אני שונא אותך לימור לבנת! שונא אתכם ועדת דוברת!
עברתי עכשיו על כל התוכנית, לא קצת עצוב שב"במהפכת החינוך" אין שום דבר שקשור ללימודים? בלי קשר אם הם טובים או לא, במקום להתעסק בדברים החשובים הוועדה המעאפנה הזאת מתעסקת בדברים השוליים שבקושי משפיעים. טוב נו, את המשפט האחרון אפשר להגיד על כל 120 הליצנים שיושבים בכנסת
ניצן - לא כתבתי ספיציפית על כיתה א'. אבל אני כן חושב שמה שמלמדים בכיתה ה' או ו' (ואני רואה את אח שלי הקטן) לא שונה כמעט בכלום ממה שמלמדים בכיתה ג' או ד'. סתם בזבוז של שנתיים. אותו דבר בחטיבה ובתיכון. ואמרתי שאני קצת מקצין את זה, אבל כל מי שעבר את כל המערכת חינוך הזאת יסכים איתי שהיה אפשר לצמצם את החלק הלימודי בה לגג 6 שנים.
לא מפהפכה ולא נעלי בית. אצלנו במדינה תמיד מדברים על מהפכות - מהפכה חברתית, מהפכה כלכלית, מהפכה בנבחרת - בפועל זו אף פעם לא מהפכה, זה סתם תהליך כושל שנועדו להחזיר מאוחר יותר. הבן אדם הכי טוב שהיה במערכת החינוך בשנים האחרונות הוא יוסי שריד, שבאמת הסתכל על הנתונים בגובה העיניםי וניסה לשנות - את ההוצאות המטורפות והלמידה הלא יעילה לפסיכומטרי, את תנאי הילדים ואיתורם (אחותי למדה לנגן על תופים הודות לשיטה שלו, ואף פגשה אותו ולחצה את ידו), אבל מה לעשות שראש הממשלה שלו היה אידיוט, ועכשיו אנחנו רואים את אחד האנשים הכי חסרי תרבות בארצנו מאחורי המושכות. אני מקווה שמישהו כבר ייקח לה את התפקיד מהידיים. באמת מאוד יעיל - ילמדו כל יום עד ארבע ויתייבשו כבר מעצבים. אני הייתי לומד משעת אפס עד שלוש וחצי פעם בשבוע והרגשתי שאני נמק. אלה לא תנאים שלא ילד ולא נער יעמדו בהם. איוולת מוחלטת
יש צדק במה שאתה אומר, אך גם ניצן צודק. ביסודי אני לא חושב שצריך לדחוס יותר, שכן היסודי זה גיל מאוד בעיתי. גם כיתה ו', זה עדיין לא שיא ההתפתחות של ילד. בקשר לחטיבה, אני מסכים איתך לחלוטיין. אתה יודע כמה פעמים שמעתי בכיתה י' בזמנו את המשפט: " כל מה שלמדתם עד עכשיו, תשכחו מזה, זה לא רלוונטי ". שיטות שהראו לנו לניתוח טקסט בספרות בכיתה ט' כבר לא היו רלוונטים לכיתה י', אותו הדבר בשיטות שלמדנו בכיתה ט' בשאר המקצועות כמו תנ"ך, מתמתיקה ומקצועות אחרים. רוב הדברים שלמדנו בחטיבה פשוט לא היה רלוונטי לאחר מכן. בקשר להיסטוריה, לדעתי זה תלוי הרבה מאוד בתלמיד ובשיטה שהוא לומד. השיטה שאני למדתי היא פשוטה, אני קורא כדי להבין, ולא כדי לזכור בע"פ. אני קורא את החומר יום לפני, לומד אותו, ואז כשאני בא למבחן אני גם זוכר אותו. אני כמובן זה דוגמא יוצאת דופן כיוון שיש לי זיכרון מאוד מאוד טוב (אחרי שאני קורא דף מסוים פעם אחת אני זוכר אותו היטב). כלומר יכול להיות שאני יוצא מהכלל, אבל אני כבר הגעתי למצב שאני עוזר לאחותי ( שנמצאת עכשיו בכיתה י') להתכונן לבחינות בהיסטוריה (חומר שאני כאמור למדתי לפני 3 שנים). לסיכום, בהחלט אפשר להספיק את החומר הנלמד בפחות שנים ( ב6 אני לא מסכים, אבל ב12 ואפילו ב11 אני חושב שכן), וכדי להספיק לא צריך לשנות את הלימוד ביסודי ( ייעול מערכות יספיק, דברים כמו העפת הבדידים לכל הרוחות למשל) אלא צריך לשנות את הלימוד בחטיבת ביניים, ושלא נגיע למצב כמו בעבר, שכשאתה מגיע לתיכון 80% ממה שלמדת בחטיבת הביניים הוא לא רלווטי עבורך. אבל גם לזה לגאונים של משרד החינוך יש פיתרון, לא שיפור רמת הלמידה בחטיבות הביניים, אלא ביטולם. כפי שאני מכיר את חכמי החלם ממשרד הבריאות, ביטול חטיבת הביניים לא בהכרח אומר שהלימודים בכיתות ז'-י יהיה איכותי יותר, אלא שהוא פשוט יהיה שייך לתיכון.
בתיכון לא ילמדו עד 4, הכיתות רק יהיו פתוחות ויהיה תיגבור למי שרוצה. אפשר להיות רגועים http://www.asoccer.co.il/forum/html/emoticons/biggrin.Xxx .
היום הוסיפו לי 7 שעות פיזיקה למערכת, משום מקום, בנוסף ל 6 שכבר יש לי, ויוצא שכל יום חוץ מיום שלישי ושישי אני מסיים בסביבות 5, עם כמה שעות חלון באמצע, ומתוכם 3 ימים אני הולך ישר אחרי כן למכללה ללמוד קורס או הולך ללמוד תאוריה במוזיקה. נחמד... עוד משהו מעניין שקרה לי היום, המורה שלנו לחיבור נכנסת לכיתה, מספרת לנו על המבחנים בגאווה שבכיתה שלנו היא כתבה לארבעה תלמידים "ניסחתך דברך היטב" ושזה ממש יוצא דופן אצלה, ושאנחנו הכיתה הכי טובה שלה (עזבו את זה ששיעור קודם לכן היא צעקה שאנחנו הכיתה הכי גרועה שלה ושאנחנו לא מספיקים ללמוד את החומר שלה, כנראה בגלל זה אנחנו גם מתנסחים הכי טוב), והיא אמרה לי שאצלי היה אחד המבחנים הטובים בשכבה ושאני יודע להתנסח מצויין ויש לי ידע כללי עשיר מאוד וענארף, בקיצור חשבתי 95 לפחות, תנחשו כמה קיבלתי... גם לדעתי זה נמרח יותר מדי, אבל יהיה אפשר להכניס את החומר ל 11 שנות לימוד רק במקרה שישנו משהו בכל מערכת החינוך מעבר לתאריכי החופשים ושעות הלימוד. כמו כן, כמו שהמורה שלי לפיזיקה היום אמר, צריכים להפסיק את האינטגרציה, התלמידים הטובים צריכים ללמוד עם התלמידים הטובים והתלמידים החלשים עם החלשים, כי עם כל הכבוד, השיטה של היום שואפת לבינוניות ולא למצוינות, אם אני יושב בכיתה ומנסה להקשיב למורה טובה (לשם שינוי) ו 5 חבר'ה לא נותנים לה ללמד כי להם השואה לא מדגדגת את הביצה השמאלית, אני גם סובל מזה, כמו מעשן פאסיבי, אתם רוצים להרוס לעצמכם את החינוך? בבקשה, אבל לא לי. אז נכון, אולי לי זה קל להגיד כי אני תלמיד מצטיין ובלה בלה בלה, אבל אין מה לעשות, זה נכון, לבי"ס שלנו פעם היו מבחני קבלה, מאז שהורידו אותם הרמה ירדה פלאים. אז נכון, יהיו פערים בחברה וכו', אבל זה עדיף על פני שכל החברה תהיה אחידה אך בתהום. ככה התלמידים הטובים יוכלו לסיים את החומר ב 11 שנים בכיף, או ב 12 הם פשוט ילמדו הרבה יותר (לדעתי, במקרה שהבי"ס באמת יהיה מערכת חכמה וטובה שבה אתה יכול להשכיל, מתאים לי ללמוד גם 12 שנה בעוד שכולם לומדים 11). אי אפשר לדחוס את זה ב 6 שנים כי למרות שהחומר יכול להיות נלמד, אתה צריך בסיס, שנכון שמפריחים אותו כאשר אתה מתקדם לרמות הגבוהות, אבל ככה זה, ככל שאתה יודע יותר אתה מבין שאתה יודע פחות, אתה לא יכול ללמד ילד ממוצע בן 12 לוגוריתמים או פיזיקה מתקדמת, אבל אתה כן יכול להתחיל ללמד אותו את בסיס הפיזיקה, למשל אבא שלי למד בברה"מ את החומר שאני לומד עכשיו בפיזיקה (י"ב 5 יחידות) ללא מגמות בכיתה ז'. אני ארחיב אולי כאשר אני אחזור מהמכללה בערב.
מקס, כמה קיבלת? גם לי אמר המורה שהיה לי מבחן טוב ובסוף זה היה 85. בקשר למה שכתבת בסוף (וסלחו לי שאני לא מגיב על נושא הדיון הכללי, אין לי מה לכתוב על זה), אני חושב שהיה הרבה יותר טוב אם היו מתחילים ללמד דברים בסיסיים של המקצועות המדעיים לתלמידים שרוצים ומסוגלים לכך כבר בכיתה ז' וכך הם היו מגיעים לרמות גבוהות ולא מסתבכים עם לחצי זמן לקראת סיום התיכון והבגרות. זאת על חשבון שיעורים מעליבים שמתאימים ליסודי ולא לחטיבה כמו זרמים ביהדות (שלמדתי בכיתות ט-י!), תושב"ע (כיתה ז'), מד"ח (וכאן אפשר לעשות מגמות כבר בגיל צעיר בין תלמידים ריאליים והומנים שיקבלו שעות במקצועות אלה בהתאם) וכו'. שעות לא חסר גם בלי ללמוד אחרי השעה 15:00.