לשאלתך חיים, צריך להבין קודם שהמגזר מחולק ל-3 קבוצות באשר לעמה מהשירות הלאומי: 1- הפטריוטים הפלסטינים, שהם קבוצה של אנשים שחלקם רוצים לא לשתף פעולה עד כמה שאפשר עם מוסדות המדינה, וזה לא רק שירות לאומי, זה גם ברמת של לשתף פעולה עם קרן קיסריה רוטשילד בפרוייקט חברתי שמיועד לאוכלוסיה הערבית (נתתי את ארגון רוטשילד כדוגמה כי אני עובד בו ונתקלתי בסיטואציה שתיארתי). אותם אנשים לא יקבלו בעין יפה את השירות הלאומי, והם יוזמים אירועי הסברה וכנסים במטרה למנוע מהנוער הערבי להשתלב בשירות הלאומי. 2- קבוצת המתונים (אני אחד מהם), קבוצה שלא שוללת עד הסוף את השירות הלאומי, אבל יש לה המון הסתייגויות מהנשוא. קבוצה זו בדרך כלל לא מתערבת יותר מדיי בנושא, ככה שלא מתאמצים לשכנע אנשים לא לשרת ואני מניח שהם יתייחסו לנער שעושה שירות לאומי בצורה רגילה. אני בעצמי, יש לי בן דוד שעשה שנתיים שירות לאומי, ועוד בן דוד שעשה 3 שנים בצבא והוא היה קצין. לשניהם אני מתייחס באופן רגיל, כך גם המשפחה הקרובה והאנשים ששייכים לקבוצה שתיארתי. 3- קבוצת המשתלבים (קבוצת מיעוט), שהיא קבוצה שנמצאת בשנים האחרונות במגמת עלייה, קבוצה זו רואה בשירות הלאומי כהזדמנות להשתלב בחברה הישראלית וגם כהזדמנות לקבל הטבות מהמדינה שלא כל אזרח ערבי מקבל. קבוצה זו, בעידוד האגודה להתנדבות מקיימת מדי פעם אירועי הסברה וכנסים במטרה לעודד את הערבים להשתלב בשירות הלאומי. צריך להזכיר משהו, יש המון תלמידים בתיכון שמתנדבים במד"א בתוך מסגרת מסודרת לאורך שלוש שנים ויותר, ובחברה הערבית די מקבלת ומעודדת את זה (בן דודה שלי אחד מהם, והיום הוא נהג אמבולנס http://www.asoccer.co.il/html/emoticons/wink.Xxx ). אני בטוח שאם היו עושים משהו דומה רק שהוא לא תחת הכנפיים של השירות הלאומי, כלומר משהו שדומה להתנדבות במד"א, המון ערבים ישתלבו בזה. **** כל השמות של הקבוצות הם שמות שאני נתתי כדי להמחיש יותר את האופי של האנשים שמרכיבים את הקבוצה.
הבעיה עם שירות לאומי ומה שזה מסמל גם אצל הקבוצה המתונה היא שזה נחשב כשת"פ עם הציונות? או כהסכמה עם ההחלטה לתת הטבות לאלה שעושים שירות צבאי/ לאומי?
אני לא רואה איך אפשר לסרב לעשות שירות לאומי מתוך חוסר רצון "לשתף פעולה עם מוסדות המדינה". זה נשמע כמו תירוץ נוח לעצלנות. האוכלוסיה שאתה מדבר עליה לא רוצה לשתף פעולה עם המוסדות האלה, אבל אין לה בעיה להשתמש בהם כשחס וחלילה אדם נפגע ויש צורך בבית חולים\משטרה? אני אישית גם מכיר מקרים של אזרחים ערבים שהוצע להם לעשות שירות לאומי בכפר\ישוב שלהם, וסירבו. הם לא מחויבים ע"פ חוק לעשות שירות לאומי ולכן זו זכותם ואני לא שופט אף אחד, אבל אני לא אוהב שמסבנים אנשים וממציאים סיבות ערכיות לא לעשות שירות לאומי\צבא כשבפועל זה פשוט לא בז** שלהם ויש להם דברים יותר טובים לעשות.
ברור שזה דעה שלי! ולא רק שלי! אגב, לא ראיתי מילה קטנה הזות אצלך... אתה אפילו לא זוכר מה אתה כותב? תדפדף ותקרא. זה שחסר אנשים - אי אפשר לפטור בדרך של שביתה. דברים כאלה צריך להסביר? מה, הממשלה תצייר עוד רופים? השכר יותר גבוה יכול להביא עוד אנשים ללמוד וללחת לכיוון הזה. אבל אתה אומר - כסף זה לה הישיו. ומה כן? מה בדיוק צריכה לעשות מדינה? להגיד להם - טוב, תעבדו פחות, וזה שאנשים ימותו כי לא יהיה אפילו רופה תורן - זה בסדר גמור? אולי להגיד - לא צריך לעבור מבחנים - כל מי שיש לו איזה מסמך שהו למד משהו רפוי, יכול להיות רופה? ספר לי! כי אני בינתיים שמעתי רק על דרישה אחת - כסף. הרבה יותר כסף!
זאת לא דעתי שרבין היה ראש ממשלה, זאת עובדה. אתה לא שמעת על הרבה דרישות אחרות של הרופאים, אני יכול להגיד לך בודאות שקיימות כאלה. הרבה יותר כסף זה אולי, אבל לאנשים עם דוקטורט, שסיימו שבע שנים של לימודים מגיע לקבל משכורת סבירה לפחות. ידעת שרק בשביתה הקודמת (לפני 7 שנים בערך), בוטלו למתמחים המשמרות שאחרי תורנות. מה שהיה קורה עד אז זה שאחרי 24 שעות של עבודה, הם היו צריכים להמשיך לעוד יום עבודה. תגיד לי אתה, אתה רוצה לקבל טיפול רפואי ממישהו שעובד 30 שעות רצוף? איך משפחה של שני רופאים יכולה לתפקד במצב כזה? רופאים לא הולכים להיות כאלה בשביל הכסף, מדובר באנשים שקיבלו מעל 720 בפסיכומטרי, ושהצליחו לשרוד שבע שנים של לימודים וסטאג'. אנשים כאלה יכלו להיות מהנדסים, אנשי עסקים, כלכלנים ובחרו במקצוע הרפואה. הם רוצים לתת את השירות הכי טוב, ורוצים שהמדינה תספק להם את התנאים כדי לתת אותו. אתמול בשיחה עם אחותי (שהיא רופאה אם זה לא היה ברור), היא נתנה לי כל כך הרבה דוגמאות לאיך התנאים שלהם זוועתיים, ולא מדובר פה על תנאים שעולים מיליונים, אפילו שולחן כתיבה כדי לכתוב מכתבי שחרור אין בנמצא. זה שלמדינה אין כסף לרופאים זאת לא בעיה שלהם, שיקחו מהישיבות וממפעלי המלגזה בנמלים. מגיע להם תנאים סבירים לפחות.
יש כסף, הוא פשוט לא מתועל למקומות הנכונים. כמו כל דבר במדינה הזאת - יש את דרך המלך, ויש את הדרך העקומה. תנחשו באיזה דרך מתבצעים פה הדברים.
אם אתה מביא אינפורמציה שנחשבת (לכאורה)ידע ממקור ראשון?רצוי שתדייק. הדרוזים לא צמים ברמאדן. לא מתפללים 5 תפילות ביום. לא עולים לרגל למכה (חאג') הם מאמינים בצמדים של נביא+מקובל שרואה ומבין בנסתר. זוגות כאלו לדעתם היו מתחילת הבריאה.הצמד הכי נחשב הוא משה ויתרו.הם מאמינים שמוחמד היה נביא אבל בהחלט לא האחרון כפי שמקובל להאמין באיסלאם. היו לי ועדיין יש חברים קרובים וטובים מתקופת השירות בצבא. אמת.נכון.דרוזים הם ערבים אך דתם שונה ועדיין הלוואי שערביי ישראל המוסלמים היו יכולים ללמוד מהם מעט בנושא הדו קיום ועל תרומה למדינה שנותנת לך מחסה ובית. ערביי ישראל (ברובם,אין לי כמות מדוייקת )לא אוהבים את מוסדות המדינה בכל התבטאות ניתן לשמוע (כשיהודי לא מקשיב)שצריך לקחת כמה שיותר אבל לא לתרום כלום. לי זה נראה דוחה ומגעיל.במיוחד לאור העובדה שרשימת הדרישות רק מתארכת ומנגד רשימת המטלות/החובות שואפת לאפס.
לא טענתי משהו שהוא לא נכון. באסלאם יש שני חגים, אלפטר והקורבן, את שניהם הדרוזים חוגגים. רמדאן זה לא חג. אגב, יש המון דרוזים שצמים את 10 הימים האחרונים מחודש הרמדאן.
זה חזירות סוציאליסטית- "קחו את הכסף שהמדינה מספקת להם ותנו אותו לנו". למה מהישיבות ולא נגיד... מפיתוח הישובים הערבים? מסכים איתך שבמדינת רווחה שצריך בה לממן כל כך הרבה דברים תמיד יהיה משהו שחלק מהציבור לא יאהב את תיעול הכסף אליו, ואחת האפשרויות הוא כמה שפחות התערבות של המדינה, הפרטה של רוב המוסדות (אותם נמלים למשל) והפסקת הקצבאות, או לתת לכל אזרח לבחור לאן מס ההכנסה שלו יתועל וככה הציבור יחליט אם הוא רוצה שהכסף הזה ילך לרופאים, לישיבות או לבניית מזרקות מזהב בכפר שמריהו.
אתה רציני? בוא נשאל את זה אחרת - למה שניקח מהישיבות, אם אפשר לקחת את זה מאמהות חד הוריות, מילדים יתומים וכו'.
אבל בדוגמא שלך מדובר ביהודים. אדולף ידידנו כאן כנראה חושב שאפשר להשוות בין כסף שמעלה את רמת החיים של חלק מאזרחי המדינה לתקציבים לבטלני הישיבות שעסוקים בבהייה ומילמול "למען כל עם ישראל" רק אם מדובר בערבים.
גם האמאהות החד הוריות יכולות ללכת לעבוד ולהרוויח (ולמד איתי ילד לאם חד הורית, שעבדה), אבל משום מה תמיד מזכירים את החרדים, המתנחלים ואת חיל האוויר (מדי פעם גם את המשכורת של ביבי) כשאומרים להוריד ממשהו בתקציבים של המדינה. הפיתרון הכי טוב הוא להוריד כמעט הכל לגמרי (להשאיר את הבסיס שצריך עבור ממשל, משטרה, בריאות, חינוך ותחבורה, וברור שיהיו עוד כמה דברים שישאירו בלי לשאול אבל זה דיון מורכב מאוד-מאוד (למשל קצבאות לניצולי הושאה)), ולתת לכל אחד לשלם את מס הרווחה לאן שהוא רוצה (או לתת רשימה לאן אפשר...). בני- בבקשה תפסיק לעשות ממני פאשיסט בצורה המוגזמת שאתה עושה.
אמאהות חד-הוריות ו\או ילדים יתומים אלו אנשים שצריכים את הכסף, וגם אם יתאמצו מאוד סביר להניח שלא יהיה להם מספיק כסף כדי להתקיים, או במקרה הטוב להתקיים בקושי (כמובן שיש יוצאי דופן וכו'). זה כדי לתת להם נק' פתיחה טובה יותר ומתן סיכויים שווים לאנשים ומשפחות 'רגילות'. החרדים לעומת זאת, לא עושים כלום! למען המדינה, לא משרתים בצבא, לא עובדים, מולידים מיליון ילדים בלי יכולת לכלכל אותם, ושותים את הכסף של המדינה. של מי? שלך, שלי, שלו, של כל אדם נורמלי שעובד קשה ומשלם מיסים. וזה למה? כי החרדי צריך כל היום ללמוד תורה. ובסוף במי זה פוגע? בנו, באזרח הקטן, הרגיל. למה החרדים בברוקלין מצליחים לשלב עבודה עם הדת? 90% מהם עובדים כרגיל. וזה למה? כי ברוקלין לא פראיירית ומשלמת להם כסף, אז הם יוצאים לעבוד, כין אין ברירה. כמו כל אחד מאיתנו שעובד כי אין ברירה. אם היו משלמים לך כסף סתם, אני בספק אם היית יוצא לעבוד.
זה לא שבחורי הישיבות לא עושים כלום, הם מתפללים למען ביטחון והצלחת מדינת ישראל, וכמו שאתה אומר שהם לא עובדים ולא משרתים בצבא, בם יכולים לומר שאתה לא מתפלל ולא לומד כל היום תורה כדי שמדינת ישראל תשגשג. אבל זה דיון מורכב יותר על דת (אני בכל אופן חושב שבמדינה היהודית היחידה בעולם זה לגיטימי). והם גם עוברים הכשרה כדי לעבוד במוסדות הרבנות וכל מה שהם צריכים לעשות למען הציבור (כשרות, חו"ק, קדישא ועוד), כך שבעלדי הישיבות לא יהיה מי שיעשה את זה. הנתח שמקבלים בחורי הישיבות הוא ממש לא רציני כפי שאני זוכר שהציג לייזר (האחרון שמצדיק חרדים), ואפילו הסטודנטים מקבלים מימון פי 6-7 גדול יותר לטובת המחקרים וההטבות שהם מקבלים מהמדינה, וגם הם לא תמיד לומדים דברים חשובים. אמהות חד הוריות יכולות גם הן לצאת לעבוד ולהרוויח אבל לא עושות את זה כי הן מקבלות כסף, כפי שהראיתי לך בדוגמא של ילד מהכיתה שלי שעלה בגיל 10 עם אחיו בן ה-13 ואמם מבלארוס בלי אבא שלהם בכלל, והיא יצאה לעבוד והם חיים טוב (יכול להיות שהמדינה עוזרת איפשהו, אבל עובדה שכן אפשר לצאת לעבוד). בחלק מהמקרים יש אמהות שרק מהפרינציפ שלהן הן חד הוריות ולא נשואות, יש מקרים שבהן מדובר באמהות שהתגרשו- והן אמורות לקבל מזונות מזונות וגם במקרים קשים כמו אב שנפטר ואין איך לטפל בילדים קטנים, מי אשם שהמאהות לא מספיק מוכשרות כדי לעבוד בחברת הייטק בשכר חמש ספרתי ולמצוא סידור לילדים? הפיתרון הוא לא לסבסד כמעט אף אחד. או לסמוך על הפילנתרופיות של העם, ואם לא אז שכל אחד ייבחר איזה חלק ממס ההכנסה שלו שהולך לסעד ורווחה ילך לאיזה קבוצה. מה שהציבור לא ירצה לסבסד, לא יהיה. הבעיה זה כמובן שכל שכבה חלשה או בינונית באוכלוסיה (הסטודנטים למשל) די יפחדו על מקומם באהדת הציבור כשאין איזה נציג בכנסת שזה תלוי בו- ולא יתנו כזה מהלך. להחליט שלא צריך לשלם לחרדים אבל כן לפיתוח הפריפריה (ושלא יהיו ספקות- אני בעד לשלם לשניהם), זו חזירות.