פליימייקר

הנושא בפורום 'פורום כדורגל עולמי' פורסם ע"י Ian Wright, ‏14/7/11.

  1. Ian Wright Member

    הצטרף ב:
    ‏1/9/10
    הודעות:
    3,476
    לייקים שהתקבלו:
    0
    לא, אנחנו לא נדבר על הסרט הפאתטי שהיה על אייל ברקוביץ' בשם "פליימייקר". הדיון הזה נפתח בגלל שבשבועות האחרונים אני רואה יותר ויותר תהיות, ואפילו ביקורות לגבי פליימייקרים(=עושי משחק). האם יש למספרי '10' עוד מקום בכדורגל המודרני?

    על מנת לרדת לשורש העניין נגדיר קודם כל מהו "פליימייקר", ומהו תפקידו בענף הכדורגל? פליימייקר הוא שחקן ששולט בקצב המשחק של הקבוצה שלו. לעיתים קרובות הוא אחראי על המהלכים שמובילים לשערים עבור קבוצתו. לפעמים הוא מתחיל את אותם מהלכים ולפעמים הוא זה שמכריע אותם. אני בטוח שרובנו ראינו פליימייקרים שידעו לעשות את שני הדברים. בכדורגל האנגלי הפליימייקר נקרא "קשר התקפי" בלי יותר מדי התחכמויות. לעומת זאת, בכדורגל האיטלקי(וגם בכדורגל הספרדי) יש למעשה שני סוגים של פליימייקרים: האחד הוא תפקיד ה"טרקוורטיסטה"(=קשר התקפי ויצירתי מאוד), לדוגמא: זינאדין זידאן. השני הוא תפקיד ה"רג'יסטה"(=קשר אחורי עם אחריות הגנתית, אך למעשה תפקידו העיקרי הוא לשלוט בקצב המשחק של קבוצתו עם יכולות גבוהות כמו מסירה וקריאת המשחק), לדוגמא: אנדראה פירלו.

    (אולי) התכונה החשובה ביותר של הפליימייקרים היא היכולת לקרוא את המשחק, להגיע לעמדות הנכונות במגרש על מנת להשפיע על הנעת הכדור של הקבוצה בצורה יעילה. אינטואציה היא עוד מרכיב מרכזי של פליימייקר, מכיוון שהם יודעים היכן חבריהם השונים לקבוצה נמצאים בכל זמן על המגרש, מבלי להתעכב יותר מדי עם הכדור. פליימייקר טוב יידע להחזיק טוב בכדור, אך בו זמנית יידע גם מתי לשתף את חבריו לקבוצה.

    בשנים האחרונות אנחנו יכולים לראות בכדורגל המודרני את הפליימייקרים המשופרים - כאלה שיכולים לשחק מאחורי החלוץ, במרכז השדה ואפילו קצת יותר מאחורה. הרי יש שחקנים שאינם מוגבלים בהכרח לעמדה אחת – יצירתיות, מודעות טקטית ויכולת מסירה גבוהה יעזרו לכך, לדוגמא: צ'אבי.

    אומנם, נראה שעידן מספרי '10' הולך ונגמר לנגד עינינו, מכיוון שהכדורגל הופך להיות יותר טקטי, מהיר ואגרסיבי משנה לשנה, וכך הכוכבים הגדולים ביותר מקבלים ומייצרים תפקידים חדשים עבור הענף כגון: "חלוצי צד"(=לדוגמא: כריסטיאנו רונאלדו, אריאן רובן) או סוג של "חצי קשר התקפי-חצי חלוץ"(=לדוגמא: ליאונל מסי, ווין רוני). אלה שחקנים שיש להם את היצירתיות, אך בעיקר את האתלטיות הדרושה בשביל לשחק בקצב המהיר של היום. אומנם, אין להם את ה"ניצוץ" הזה שכ"כ אהבנו לראות ממספרי '10'. כאלה שהיו הכי איטיים במגרש אבל חשבו יותר מהר מכולם.

    האם גם לשחקן יצירתי ומבטיח, אך איטי כמו פאולו הנריקה "גאנסו" למשל יש את היכולת להצליח ברמות הגבוהות ביותר היום? האם למספרי '10' יש עוד מקום בכדורגל המודרני?

    זינאדין זידאן - הפליימייקר המושלם
     
  2. Michael Carrick מנהל כללי מנהל כללי

    הצטרף ב:
    ‏1/4/05
    הודעות:
    24,217
    לייקים שהתקבלו:
    6,259
    הפליימייקר הקלאסי לא יכול להישאר בכדורגל. היום כולם רצים, ואי אפשר לנהל את המשחק מהאמצע. אגב, מאותן סיבות יש מי שאומר שהחלוץ עומד להיעלם וקבוצות יעברו לשחק 4-6-0, אתה מנצל יותר טוב את יכולתך כשיש לך שחקנים מהירים שיכולים לעבור בין עמדות, ושחקנים סטטיים תורמים הרבה פחות.
     
  3. JR-Riquelme Member

    הצטרף ב:
    ‏27/8/07
    הודעות:
    6,146
    לייקים שהתקבלו:
    285
    לגאנסו בהחלט יש מקום.
    אני מאמין ששחקן טוב זה שחקן טוב, הוא יצליח בכל מקום אם הוא ברמה גבוהה, השאלה האמיתית היא האם קבוצות רוצות בכלל להישען על מספר 10 ולבנות את כל המשחק דרכו, ואני חושב שכבר אין קבוצות כאלה, רק הקבוצות מהדרג השני בכל ליגה. כמו ויאריאל עם ריקלמה לדוגמא.
    אני לא מאמין בשטויות של אם אתה שחקן איטי אין לך מקום בכדורגל.

    חוץ מזה שאתם שוכחים שגאנסו הוא המספר 10 של ברזיל, ואתמול נגד אקוואדור הוא היה מצוין. הבעיה בנבחרת הזאת היא שחקנים כמו לוקאס וראמירז. לאחד יש יצירתיות ברמה של בול עץ והשני סתם אידיוט
     
  4. אלי מתחן Member

    הצטרף ב:
    ‏8/12/03
    הודעות:
    13,335
    לייקים שהתקבלו:
    316
    אם גאנסו או כל שחקן בסגנון שלו ישכילו לרדת אחורה כמו שפירלו וצ'אבי עשו והמציאו את עצמם מחדש, אז גם הם יצליחו להגיע לרמות הגבוהות ביותר. במידה ולא, הכל תלוי בזמן ובמיקום שהם יגיעו אליו.
     
  5. חייל שוקולד משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏31/7/07
    הודעות:
    11,583
    לייקים שהתקבלו:
    3,247
    לא יודע מה עם אנגליה, בכדורגל האיטלקי התפקיד הזה עדיין בשיאו.
     
  6. Franco מנהל ראשי מנהל ראשי

    הצטרף ב:
    ‏15/10/07
    הודעות:
    22,773
    לייקים שהתקבלו:
    2,210
    אני חושב שאמנם עושי המשחק שמשחקים עם הגב לשער ממש ממתחת לחלוצים נעלמים לאט לאט בחלק גדול מהליגות, אבל עדיין מדובר בתפקיד שמספיק קבוצות משתמשות בו ומספיק מאמנים מאמינים בו. בסה"כ טוב שיש לך כלים לגוון במהלך העונה/משחק.

    באופן כללי לא שמתי לב שעושי המשחק נעלמים, לפחות לא אלו מהסוג שמשחקים עם הפנים לשער טיפה יותר מאחור כמו ורון, צ'אבי ועוד רבים אחרים. אני גם לא חושב שהם יעלמו, גם אם יהיו תקופות בהן הטרנד יהיה יותר משחק אנכי ופחות לרוחב.

    באופן פרטני לגבי מה שהייתי רוצה לקבוצה שלי אני לא לוקח עמדה לכאן או לשם, עם או בלי עושה משחק אפשר לשחק כדורגל טוב, אין לי העדפות.
     
  7. N כמוני Member

    הצטרף ב:
    ‏23/10/05
    הודעות:
    1,064
    לייקים שהתקבלו:
    30
    יובנטוס ניסתה לעשות הנסיון הזה עם דייגו ונכשלה.
    יש קבוצות שבהם הטרקווריסטה הצליח, אך לא מדובר בפליימקר קלאסי. היום רוב הפליימקרים הם קשרים 50-50 שמנהלים את המשחק יותר מאחור. לדעתי תם העידן שבו הכל עובר דרך שחקן אחד שמחליט מה לעשות אם הכדור ומחזיק בו רוב הזמן.
     
  8. JR-Riquelme Member

    הצטרף ב:
    ‏27/8/07
    הודעות:
    6,146
    לייקים שהתקבלו:
    285
    פאלרמו לא משחקת עם פאסטורה בתור 10?
     
  9. cazzo Il Capocuoco

    הצטרף ב:
    ‏28/8/04
    הודעות:
    13,083
    לייקים שהתקבלו:
    827
    לא ממש מתמצא בהגדרות הללו, אבל פאסטורה שיחק העונה ליד יוסיפ איליצ'יץ' במערך בו יש חלוץ אחד (מיקולי/פינייה/הרננדס). אז נגיד שלפאלרמו העונה היו כמה עושי משחק באותה עת.
     
  10. GiladG2 Member

    הצטרף ב:
    ‏11/12/09
    הודעות:
    703
    לייקים שהתקבלו:
    0
    אני חושב שעדיין יש מקום למס' 10 בכדורגל המודרני, אבל אולי לא בצורה הקלאסית המובהקת. בעבר הקרוב ובעיקר בעבר היותר רחוק, קבוצות היו נאיביות בהרבה מבחינה הגנתית ומשום כך מס' 10 היו משמעותיים מאוד בקבוצות שלהם. כיום, אם קבוצה תשחק בשיטה חד-מימדית עם מס' 10 שהכל עובר דרכו, הוא מיד ייסגר וייחנק ע"י 2 שחקנים, ואם הוא מספיק טוב אז גם ע"י 3 או יותר.
    כדי שמס' 10 מודרני יצליח הוא צריך להיות סופר אינטילגנטי, להיות יותר מגוון במשחק ולדעת להמציא את עצמו מחדש כשעובר הזמן ודברים אולי לא עובדים כמו שעבדו קודם לכן.
    בשאלה אם יש לפליימייקר מקום צריך להפריד בין הפליימייקר שיושב בעמדה אחורית יותר לבין הטרקוורטיסטה הקדמי יותר. מלבד המכנה המשותף של דומיננטיות ושליטה במשחק, התכלית שלהם די שונה. בהקשר של הכדורגל האנגלי, קראתי לא מזמן מאמר של מייקל קוקס (zonalmarking.net) בנושא: http://espn.go.com/sports/soccer/news/_/id...epl-michael-cox

    אכן בזמן האחרון אנחנו רואים יותר פליימייקרים שמשחקים עמוק יותר מאשר המס' 10 הקלאסי, אבל אני לא חושב שהאחרון ייעלם לגמרי. אולי בגלל שהראשון מאפשר לקבוצה שליטה טובה יותר במשחק. כל עוד קבוצה תדע להשתמש נכון בפליימייקר כזה, להציב לידו את השחקנים הנכונים ובו בזמן לדעת לא להגביל את צורת המשחק שלה למשהו חד-גוני מדי, יש לו בהחלט מקום בעידן הנוכחי.
     
  11. aloneli Member

    הצטרף ב:
    ‏2/2/10
    הודעות:
    3,364
    לייקים שהתקבלו:
    16
    יש את סניידר כדוגמה...