אתה באמת טוען שהיא במעמד לבחור בעצמה איך להתלבש? ברור שהיא עושה "בחירה" בין לקבל מכות מבעלה או בין ללבוש את הדבר הזה, כשיש שתי אלטרנטיבות כאלו אז צריך להגן על פני נשים מזה. לפי הטיעון הזה, איסור על עבדות פוגע בחופש העיסוק. אלימות קיימת בחוק במצבים קיצוניים, זה מצב קיצוני. לעטוף בחורה כאילו היא סוכריה זאת אלימות, החוק רשאי וצריך להגיב לאלימות בכל האמצעים שעומדים לרשותו. ביום שבו לא תהיה כפייה על נשים, או במקום שבו הכפייה לא קיימת, אין שום בעיה עם הבחירה להתלבש ככה, עד אז חלק מהנשים יצטרכו להיות "קורבנות" ולחשוף את הפנים שלהם בציבור.
יוסי שריד : יולי 2011 ... "הימין 35 שנה בשלטון עם הפסקות קצרות. אבל השמאל ממשיך לנהל את חיינו מתוך מאחזיו המבוצרים - מערכת המשפט, התקשורת והאקדמיה" (הארץ / 21.7.11). צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים
אני לא טוען שהיא במעמד לבחור כיצד להתלבש. אני טוען שאתה גם כן הולך לקבוע לה איך להתלבש, רק עם אימת החוק במקום אימת המכות מצד הבעל. הרי אתה מתנגד ללבוש הזה, כי אתה מאמין שלאישה יש זכות להתלבש איך שהיא רוצה, נכון? אז למה אתה קובע לה? אי אפשר להוציא מישהו לחופש בכוח, בטח לא בכפייה ואיסורים עליו. לעומת זאת, אם מישהי היתה רוצה להתלבש איך שבא לה ובוחרת בכך, ובעלה היה פועל כלפיה באלימות - אז בהחלט צריך לאכוף את החוק נגדו. זה ההבדל.
בטח שאתה טוען, אחרת לא היית אומר שאני כופה עליה להתלבש אחרת. אם זה היה פריט שאנשים רוצים ללבוש אז הם היו לובשים את זה גם ללא הכפייה הדתית, זה לא קורה לכן זאת הנחה סבירה. אני גם לא אוסר עליה כלום, לא מטיל עליה שום סנקציה, הסנקציה היא על בעלה שמכריח אותה להתלבש ככה. החוק עושה הרבה פעמים את ההבדלה בין הצד החלש לצד החזק, לכן הזונות בדרך כלל לא מוענשות אלא הסרסור והלקוחות, למרות בשני המקרים מדובר בפעולה לא חוקית. גם אם המשטרה עושה את תפקידה, ואוכפת את החוק, היא לא יכולה למנוע מהחברה להעניש אותה על כך ש"בגדה בו" ומהחברים והמשפחה שלה להוקיע אותה על זה שלא רצתה להתלבש כמו שאיזה חוק מלפני 1500 שנים קובע (לכאורה). לכן, זה לא צריך להיות בכלל שיקול של האישה. גם הכאת נשים היא סבירה בהתחשב בחוקים שגורמים לה ללבוש את הבגד הזה, אבל שם אנחנו שמים את הגבול, אני טוען שהגבול צריך להיות אפילו מחמיר יותר. כמו שזה לא שיקול של עובד האם לעבוד שבעה ימים בשבוע או לעבוד בשכר שנמוך משכר מינימום. כשאתה מאפשר למישהו משהו, אתה גם מאפשר בצירוף נסיבות את הכפייה של הדבר הזה עליו. לפעמים זה לא נורא כל כך, אבל כשמדובר באנשים שאין להם ברירה אז פה אתה מתערב ומונע את הכפייה.
זה נורא ואיום, אבל זה חלק מאמונה דתית. זה לבוש מסורתי. במקום חוקים נגד בורקות, אפשר לספק שירותי תמיכה שיתעסקו במקרים של אלימות וכפייה.
וולאק אמונה דתית, גם ג'יהאד זו אמונה דתית, לך תשתף עם זה פעולה. אמונה דתית לא מקבלת מקום על חשבון שוויון וכבוד האדם. זה שיש לך אמונה לא אומר שאתה יכול לכפות אותה על אנשים שאין להם כוח להתנגד. שירותי תמיכה צריכים להיות קיימים בכל מקרה, אבל זה לא פותר את החברה מלהתמודד עם עוולות שנגרמות לחלקים גדולים בה.
ג'יהאד זה בהכרח פגיעה בחיי אדם, כאן יש מקרים (תרשה לי להמר שהם אפילו הרוב) בהם לאישה אין בכלל בעיה עם זה - היא חונכה לזה. וזה משפיע רק עליה בסופו של דבר. אתה לא תגיד למישהי אם יש לה בעיה עם משהו כל עוד היא לא מרגישה את זה. זה מקרה אישי מורכב שמשום מה אתה חושב שהמדינה יכולה להיות בו גורם קובע. דניס באיזשהו מקום צודק, זו סוג של התנשאות.
בישראל יש חברות עם קודים משל עצמם. כשאתה נולד אליהם אתה צריך לקבל את הקודים האלה על עצמך,אם אתה רוצה ואם לא. ישראל לא צריכה להיות גננת, והאמת שהיא גם לא יכולה. וכן אני מדבר גם על החברה החרדית.
אוי לא רק שאני לא אתנשא חלילה על מישהו. יש הנחת עבודה, שאני מסכים איתה, שנשים צריכות להיות שוות לגברים. כשאתה מכריח אישה, בין אם באיום של מכות ובין אם בגלל תפיסה חברתית, ללכת עם דבר שמנוון אותה לחלוטין, לא מאפשר לה לעשות כלום חוץ מלהחזיק את היד של הגבר לידה, שהוא חשוף לחלוטין, אתה פוגע בשוויון הזה. מסורת דתית היא לא תירוץ לשום דבר. גם המואזין הוא חלק ממסורת דתית, והרמקולים הם גם חלק מהמסורת בכך שיש חובה להפיץ את בשורת התפילה לכמה שיותר רחוק. העובדה שיש אמונה דתית לא הופכת אותה לקדושה. כמובן שאתה מתעלם לחלוטין מהיכולת של האישה בכלל לעשות משהו כדי להמנע מהדבר הזה, העיקר לא להתנשא עליהן. תזכיר בפעם הבאה שתראה חבורה של ערסים דופקת מכות למישהו שאולי הוא רוצה לקבל מכות ולכן לא צריך להתנשא עליו ולעזור לו. דווקא אם כבר ההתנשאות היא של מי שטוען שאישה ערביה רוצה שיתייחסו אליה כמו לעבד או לחיה ולא מעוניינת להיות אדם חופשי שיודע איך מרגישה הרוח הפנים או השמש על העור. אפילו לחניבעל לקטר חשפו את הלחיים כלפי חוץ. יש קוד בעולם התחתון שמי שמלשין עושים לו קוסה בלחי. יאללה בואו ניתן להם לעשות את זה לכולם! יש להם קוד! איפה הייתה הלברליות הזאת כשבכית על רעש ממסגדים ובנייה לא חוקית לפני שני עמודים? ככה עושים את זה אצלם.
לא הבנת אותי. מלחמה בהיעדר שוויון בחברה כזו או אחרת הוא מבורך, אבל במקרה כזה הורדת הבורקה תהיה נלווית לזה, עצמאית, לא צריך לכפות אותה. כרגע, כאשר האישה המוסלמית המסורתית הממוצעת שבויה בתפיסות הדת, איסור לבישת הבורקה הוא עלבון גם עבורה. צריך פשוט לפתוח אותה לתפיסות המקובלות במערב בנוגע למעמד האישה ולתת לה תמיכה במקרה שזה ילווה באלימות מצד הגברים בחברה שלה - אם זה יגרום לה להבין לרצות להוריד את הבורקה אז מצוין, אבל אין מה לכפות את זה. להחליט בשביל מישהו זה מתנשא, לפתוח אותו לרעיונות חדשים זה לגיטימי. הלבוש המקובל בכל העולם לא השתנה כי אסרו ללבוש אותו, אלא כי העולם התקדם.
פסק דין למה? שוב, אתה ממשיך עם ההתממות שהמצב של הנשים בחברה הערבית דומה לזה של החברה המערבית. זה לא המצב. אתה לא יכול להביא את האישה הערבייה בכלל למצב של שוויון כי היא כלואה בתוך חתיכת בד. נראה לך שהיא מסוגלת למצוא עבודה כשאתה לא יכול לראות את הפנים שלה? שוב, כל מה שנאמר נכון באותה מידה לעבדים. גם הדמות של סמואל ג'קסון בג'נגו ללא מעצורים כנראה אהב להיות עבד. עדיין אנחנו אוסרים את זה, ובצדק. המשחק לא שווה אצל כולם. הבורקה היא בסופו של דבר כלי בידי הגבר כדי להשליט את מרותו על האישה. אתה לא יכול לאפשר לכלים האלו להמשיך להיות ובמקביל לטעון שאתה רוצה את המצב שהם באים למנוע. זה כמו לשחרר עבדים בלי להוריד מהם את השרשראות, זה לא הולך.
בעולם התחתון יש פגיעה ממשית בחיי אדם במי שהולך למשטרה לדבר. לא כל אישה שמסתובבת עם רעלה עושה את זה כי איימו עליה, ומי שחש פגוע בשביל האישה מוזמן להחיל את המוסר הנעלה שלו על עצמו ולשכנע את האישה שתנטוש את הבורקה בשם המוסר הזה.
למרות שאולי ידרשו ממני סימוכין, אסתכן בלהגיד שאף אחד עוד לא מת מ"כוסת מלשינים" (כן, בדקתי בגוגל איך לכתוב), יש שיטענו שזה מאפשר לאנשים לדעת מי מלשין קקה ומי בחור טוב. קצת כמו יהודים וברית מילה.
אחד הדיונים המשעשעים. מצאנו את הבעיה של הנשים המוסלמיות - הבורקה! נאסור על הנשים לעטות על עצמן בורקה ואז לא ירביצו להן יותר, לא יחפיצו אותן יותר, לא יאנסו אותן יותר, לא יכפו עליהן להתחתן, יאפשרו להן להירשם לאוניברסיטה, יאפשרו להן ללכת לעבוד באותו מקום עם גברים/נשים לא מוסלמיות. איך לא חשבנו על זה קודם.